Намір боротися з лобістами може призвести до боротьби з українцями.
Головний податковий реформатор України Данило Гетманцев анонсував значне підвищення акцизу на автогаз.
З одного боку, це принесе додаткові доходи до бюджету, з іншого, вдарить по кишені багатьох українців.
"Апостроф" з'ясовував, наскільки подорожчає газ на АЗС у разі триразового збільшення акцизу на нього, а також, як це вплине в цілому на ринок пального в нашій країні.
В Україні найближчим часом може більш ніж утричі зрости акциз на скраплений автомобільний газ.
Про це повідомив голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.
За його словами, підвищення акцизу на автогаз – це перспектива кількох місяців.
Нагадаємо, з 1 липня 2023 року податки на пальне в Україні повернули на довоєнний рівень. ПДВ на всі види палива підвищився з 7% до 20%, акциз на бензин зріс із 100 євро до 213,5 євро за 1 тисячу літрів, на дизель – зі 100 євро до 139 євро за 1 тисячу літрів. При цьому акциз на автогаз із вересня 2022 року залишається на рівні 52 євро за 1 тисячу літрів.
Логіка воєнного часу
Чому виникла ідея підвищити акциз, у принципі, зрозуміло.
Логіка тут очевидна. Адже, як відомо, бюджетні кошти, які наша держава отримує у вигляді доходів, зокрема за рахунок податків, спрямовуються на оборону.
Однак деякі рішення влади у цій сфері можуть бути не дуже вдалими. До таких, схоже, належить і намір підняти акциз на автогаз.
Згідно з консенсусною оцінкою, підвищення акцизу на газ до рівнів, озвучених Данилом Гетманцевим, призведе до зростання роздрібних цін на нього, щонайменше на 4 гривні на літрі.
Він нагадав, що це не перша ініціатива Гетманцева, яка підсилює податковий тиск і зачіпає широкі верстви населення.
Крім того, щодо європейської політики встановлення акцизів на пальне, Данило Гетманцев, м'яко кажучи, не правий.
За словами експерта "Нафторинку" Олександра Сіренка, в Україні співвідношення акцизу на автогаз до акцизу на бензин середнє по Європі.
Якщо уважно вивчити таблицю, то стане очевидним, що ставки акцизу як на автогаз, так і на бензин в Україні нижчі, ніж у багатьох країнах ЄС. При цьому на бензин акциз вищий, ніж в Україні у всіх країнах Євросоюзу. У зв'язку з цим так і хочеться запитати – ви і його збираєтесь піднімати?
Дорожче, але дешевше
Як уже було сказано вище, підвищення акцизу на скраплений газ призведе до його подорожчання на 4 гривні, а то й на 5 гривень на літрі.
Однак цілком можливо, що українці не особливо відчують цього подорожчання.
Останнім часом і особливо у листопаді автогаз в Україні дорожчав, тоді як ціни на бензин та дизельне паливо залишалися стабільними та навіть трохи падали.
Тому є пояснення: по-перше, уряд нарешті відсік російський ресурс, який під виглядом європейського потрапляв на український ринок, по-друге, деякий дефіцит газу виник через блокаду кордону з Польщею перевізниками.
Наразі обидві ці проблеми вирішені, і з кінця листопада автогаз не дорожчає (а декілька останніх днів дешевшає).
І, судячи з усього, він уже доїжджає. Принаймні ціни на нього в гурті падають, причому дуже істотно. За словами Олександра Сіренка, на останньому аукціоні щодо газу обвал становив 14%.
У роздробі зниження ціни поки що не настільки помітно. При цьому не виключено, що оператори ринку намагатимуться "пом'якшити" цей тренд.
Проте у будь-якому разі, ознаки стабілізації ринку є очевидними.
І тут знову не можна не згадати ініціативу Данила Гетманцева щодо підвищення акцизу.
У зв'язку з можливим зростанням цін на газ виникає питання, як поведе себе ринок бензину - чи підвищиться на нього попит і, відповідно, його вартість?
На думку Олександра Сіренка, поки що до кінця незрозуміло, як розвиватиметься ситуація.
Однак найцікавіше це те, що рішення про підвищення акцизу на скраплений автомобільний газ не прийнято.
Більше того, в уряді цю ініціативу не надто й підтримують.