Автомобілі з варіатором стають дедалі поширенішими. І хоча надійність варіаторів постійно зростає, їхня конструкція все ще далека від досконалості. Особливому ризику такі авто піддаються взимку.
Багато автовласників навіть не підозрюють, що їхній автомобіль на «автоматі» насправді оснащується варіатором. І не здогадуються, що для того, щоб продовжити життя варіатору, слід утримуватися від деяких шкідливих звичок у водінні, повідомляє NV.
Те, що стара добра АКПП з гідространсформатором з легкістю прощала навіть при великих пробігах, примхливий варіатор може вважати смертельною загрозою.
Ремонт або заміна варіатора влетить у суму, яка здатна довести до інфаркту навіть не найбіднішого українця.
Тому обережність не завадить. У цій статті ми поговоримо про те, чому варіатор є більш крихкою конструкцією, ніж звичайний «автомат». А також перерахуємо практичні кроки, які варто робити, щоб продовжити життя варіатору у вашому автомобілі.
Для початку коротко пройдемося важливими фактами.
Що таке безступінчата трансмісія (CVT)?
Безступінчаста трансмісія або варіатор — це тип автоматичної коробки передач, яка забезпечує плавне прискорення без типових перемикань.
На відміну від традиційних автоматичних трансмісій, що мають фіксовану кількість передач (або «швидкостей»), варіатор може постійно регулювати передавальне число для оптимізації роботи двигуна. Це досягається за рахунок системи шківів і ременя або ланцюга, діаметр яких може змінюватися, створюючи нескінченне число передавальних чисел.
Як це працює?
У варіаторі два шківи, з'єднані ременем або ланцюгом, регулюють свій діаметр. Один шків з'єднаний із двигуном, а інший — із колесами. При зміні умов руху шківи змінюють свою ширину. Коли один шків стає меншим, інший — більшим, і навпаки. Така зміна діаметра шківів плавно змінює передавальне число, забезпечуючи плавність ходу і часто підвищуючи паливну економічність.
Чому варіатор вважається крихким і ненадійним?
Існує думка, що варіатори більш крихкі або менш надійні, ніж традиційні автоматичні або механічні коробки передач.
Ця думка частково пов’язана з ранніми моделями CVT, які мали обмеження щодо довговічності та продуктивності, особливо в умовах високого крутного моменту.
Однак сучасні варіатори значно еволюціонували. Сучасні варіатори розроблені для роботи в ширшому діапазоні умов руху і часто трапляються в різних типах автомобілів, від компактних машин до більш потужних позашляховиків.
Фактично, ресурс варіаторів сьогодні можна порівняти з ресурсом звичайних АКПП. Але важливо пам’ятати, що варіатори, як і раніше, дорожчі в ремонті. Тому максимально берегти варіатор у вашому автомобілі - хороша ідея.
10 речей, які не можна робити в авто з варіатором взимку
Розуміючи специфічні потреби варіатора і роблячи активні кроки по їх обслуговуванню, особливо в зимові місяці, ви можете значно подовжити термін служби і продуктивність трансмісії вашого автомобіля.
Не пропускайте прогрів
Забудьте популярну мантру про те, що сучасні авто не потребують прогріву. У холодну погоду завжди давайте автомобілю кілька хвилин на прогрів. Це дасть змогу трансмісійній рідині (а вона є у варіаторі так само, як і в будь-якій іншій коробці передач) почати циркулювати та досягти оптимальної в’язкості.
Уникайте агресивного водіння
Різкі прискорення та різкі гальмування можуть призвести до перевантаження варіатора. Плавне і стабільне водіння — це ключовий момент, особливо в слизьких зимових умовах.
Не використовуйте нестандартні рідини
Завжди використовуйте рекомендовану виробником трансмісійну рідину. Неправильні або неякісні рідини можуть призвести до пошкоджень і зниження ефективності варіатора та скорочення терміну його служби.
Уникайте буксирування важких вантажів
Варіатори зазвичай не призначені для буксирування важких вантажів. Не перевантажуйте автомобіль і за можливості уникайте їзди з причепом. Це може призвести до перевантаження трансмісії. І особливо це стосується зимового періоду часу, коли через температурні перепади, варіатор отже потрапляє в зону ризику.
Не нехтуйте обслуговуванням шин
Нерівномірно накачані шини можуть призвести до дисбалансу в ходовій частині автомобіля і додаткового навантаження на варіатор. Особливо це стосується авто з повним приводом, які останнім часом все частіше оснащуються варіаторами.
Уникайте заболочених місць
Проїзд по глибокій воді може призвести до потрапляння вологи у варіатор, що призведе до несправностей. Вода небажана в будь-якій коробці передач. Але низка особливостей конструкції варіатора робить таку ситуацію ще більш небезпечною.
Не ігноруйте попереджувальні знаки
Якщо у вашому автомобілі з’явилися будь-які ознаки несправності варіатора, наприклад, незвичайні шуми або вібрації в русі, негайно вирушайте на СТО і проведіть діагностику. Завжди є ймовірність, що профілактичні роботи на ранньому етапі несправностей можуть уберегти від дорогого ремонту коробки передач у майбутньому.
Уникайте частих коротких поїздок
Короткі поїздки в холодну погоду можуть перешкодити маслу варіатора досягти оптимальної робочої температури, що призведе до підвищеного зносу. Якщо вам потрібно проїхати коротку відстань взимку, краще заздалегідь прогрійте авто, а потім повільно їдьте до мети яким-небудь окружним шляхом. Зайві 5−10 хвилин їзди допоможуть прогріти варіатор і продовжити йому життя.
Уникайте різких перепадів температури
Різкі перепади температури можуть спричинити стиснення та розширення компонентів трансмісії, що призведе до їхнього передчасного зносу. Це стосується і згаданого вище прогріву авто перед поїздкою, і переміщення авто з холоду в тепло. Пам’ятайте, що всі температурні перепади бажано згладжувати.
Не відкладайте регулярне технічне обслуговування
Регулярні перевірки і заміна рідин життєво важливі для здоров’я варіатора, особливо в суворих зимових умовах. Багато майстрів рекомендують міняти трансмісійне масло частіше, ніж це передбачено інструкцією з експлуатації авто. Це дасть змогу коробці завжди працювати на свіжому мастилі.