У ту незручну мить, коли звично кинута фраза про повний бак набуває зовсім вже непристойних рис у чеку на касі АЗС, всі замислюються про необхідність якось знизити витрату палива.
Там і про цеглу на педалі газу, і про кількість кілометрів на одиницю потреби, і про багато чого іншого, рясно описаного і зображеного гумористами всього інтернету. Далі йдуть роздуми на тему удосконалення транспортного засобу на предмет зниження апетиту: доходить і до встановлення ГБО, яке актуальне лише в обраних випадках. Ті ж таксисти, наприклад, від нього відмовляються: порахувавши арифметику, дебет із кредитом не сходяться.
Утім, є і цілком дієві способи реально скоротити споживання палива, причому багато хто з них якихось доопрацювань не потребують. Ба більше, навіть відвідування СТО можна уникнути.
Колеса
Диски великого діаметра і низькопрофільні шини – це красиво. Зовнішньому вигляду автомобіля тандем завжди додає сто очок рейтингу. Втім, стільки ж вони додають і до витрати палива: величезні і важкі диски в парі з покришками аналогічних характеристик природно впливають на витрату палива. Все просто: двигуну потрібно більше зусиль, щоб їх крутити. “Джиперам”, що зараз скривилися в саркастичній усмішці – не розслаблятися: грязьові шини впливають на споживання пального аналогічним чином. Дизельний позашляховик, взутий у зубасті покришки, на трасі витрачає приблизно на півтора-два літри більше солярки, ніж його брат-близнюк на штатних. Пристойно? З урахуванням стандартних показників – плюс 15%.
Просте повернення до заводської розмірності коліс, яке зазвичай досягається шляхом витягування з дальнього кута гаража штатного комплекту, вже дасть змогу помітно зменшити витрату палива. Паралельно, ця нескладна і цілком самостійна операція помітно знизить навантаження на підвіску і, що важливо, на трансмісію, ремонт якої сьогодні обійдеться дуже недешево. Непоганий початок, але можна більше!
Фільтри, свічки, масло і все-все-все
Ми вже звикли, що раз на рік на машині потрібно робити ТО: поміняти мастило і фільтри, глянути свічки, перевірити лампочки і оцінити стан гальмівної системи. У цю незручну мить може зійти чимало одкровень: витрата пального окремо взятим двигуном залежить і від в’язкості моторної оливи, і від стану повітряного фільтра, і від стабільності та точності роботи форсунок, і від справності бензонасоса, і навіть від системи охолодження двигуна! Не вірите? Простий приклад: несправний термостат може призвести до того, що ДВЗ постійно працює в режимі прогріву, споживаючи неістову кількість пального.
Якісне технічне обслуговування, проведене фахівцем із застосуванням фірмових витратних матеріалів, може кратно змінити витрату бензину. Навіть така елементарна річ, як забитий повітряний фільтр, може призвести до переливу, збагаченої повітряно-паливної суміші. Іншими словами, просте ТО, але зроблене вчасно і з розумом, зіграє значно більшу роль в економії палива, ніж різні електричні “гаджети”, придбані на китайській інтернет-барахолці.
Гальма
Окрема пісня, про яку ніхто ніколи не згадує до того моменту, поки не заклинить – гальмівна система. В умовах довгої зими, залитих реагентами і засипаних солями доріг, тонкі гумові пильовики напрямних і поршня миттєво втрачають свої захисні властивості. Бруд починає потрапляти на дотичні поверхні. Результат один: супорт починає підклинювати. Чи помітно це? Ні, не помітно. Ні очима, ні на дотик. Взимку навіть колесо не особливо-то і нагрівається, а ось витрата палива помітно збільшується.
Діагностика та обслуговування гальмівних супортів мають стати обов’язковою операцією на будь-якому щорічному обслуговуванні: помітивши вчасно несправність, можна не тільки зберегти гальмівний диск, а й запобігти загорянню автомобіля. До речі, саме гальмо, що заклинило, є найпоширенішою причиною цієї страшної ситуації. Як ви пам’ятаєте, один з них знаходиться в безпосередній близькості від паливного бака, який, в свою чергу, на багатьох сучасних автомобілях виконаний із пластику. Бонусом стане помітне зниження витрати пального. Помітне – це літр на сотню кілометрів пробігу. Як мінімум, літр.
Підтікання
Згадали про бензобак – продовжимо його тему. З роками, будь він із пластику або металу, резервуар не тільки забивається брудом, а й починає текти. Сопливлять з’єднання, зношуються шланги, та й сама “цистерна” має властивість прогнивати або деформуватися, покриваючись тріщинами. До речі, і трубки, що йдуть до паливного бака по всьому днищу автомобіля – далеко не вічні. І не бездоганні після п’яти-шести років експлуатації. Але ж середній вік автомобіля в Україні – п’ятнадцять років. Висновок зробити нескладно: оцінивши і зайнявшись паливопроводом, з високою часткою ймовірності текти там знайдеться. По-перше, це суттєвий внесок у безпеку. А по-друге, в ту саму економію палива. Скільки там натікає за час простою? А в русі, коли паливний насос створює в системі тиск? Ось-ось.
Зміна заправки
Як не дивно, найпростіший спосіб знизити витрату пального – поміняти заправку. Навіть найзвичніший комплекс має властивість псуватися, змінювати власників і навіть приймати на роботу шахраїв. Будемо чесні, безліч паливних датчиків на автомобілях прибріхують, та й сама система не дає можливості дізнатися кількість залитого палива хоча б до літра. Поступово збільшуючи недолив, працівники АЗС можуть отримувати непогану надбавку до зарплати, занурюючи сотні водіїв у болісні роздуми про різке зростання витрати палива.
Звісно, шахраї далеко не всі, мова не про “одну гребінку”, але таких випадків занадто багато, щоб їх не згадати. Навіть у Києві, де “гайки закручені”. Хочете переконатися у зворотному? Той самий механізм: заправляємося в іншому місці і скидаємо пробіг. Перевірка зайвою точно не буде, а раптове виявлення вигаданої несправності настільки простим і безкоштовним методом напевно підніме настрій.
Запитання на мільйон: що таке КРКГ?
Клапан рециркуляції картерних газів. Крихітний, з дві фаланги пальця сапун, через який реалізовували “екологію” довгі роки, має властивість забиватися. Коштує він дешево, змінюється “від руки”, але багато хто про нього просто не знає. Забитий КРКГ не дає картерним газам надходити в дросель, накопичуючи їх усередині двигуна. У такій ситуації зросте і витрата пального, і витрата моторного мастила, що призведе не тільки до збільшення числа сивого волосся, а й до залисин. Просто поміняйте. Самі. У дворі.
Хитрість тільки одна: гумовий ущільнювач, через який клапан встановлюється на кришку ГБЦ, має властивість перетворюватися на пластмасу і розвалюватися просто в руках. Його шматки не повинні впасти всередину – інакше доведеться знімати клапанну кришку і міняти прокладку.
Як бачите, жоден з вищеописаних способів зниження палива не має стосунку до тюнінгу. До ремонту – так, до обслуговування – безсумнівно. До утримання автомобіля – теж так. І кожен із них – актуальний у будь-який день тижня. І для будь-якої моделі автомобіля.