У Раді переписали до другого читання законопроєкт про акцизи на паливо. Збільшили ставку на СВГ і передбачили введення пільги на дизель для аграріїв.
Податковий комітет Верховної Ради схвалив до другого читання законопроєкт №11256-2 про підвищення акцизів на паливо і переписав у ньому графік зростання податку на скраплений вуглеводневий газ (СВГ, автогаз). Також депутати передбачили у документі розробку окремого законопроєкту для введення пільг на акциз з палива, що використовується аграріями, передає LIGA.
Згідно з порівняльною таблицею до документа, яка з’явилася на сайті ВР 10 липня, з 1 вересня ставку СВГ пропонують збільшити до 148 євро/1000 л. А у 2028 році вона буде встановлена на рівні 250 євро.
У разі ухвалення законопроєкту з новими правками з 1 вересня податкова складова у вартості автогазу (акциз + ПДВ) збільшиться на 5 грн/л – до 7,8 грн/л згідно з курсом НБУ на 12 липня.
У попередній редакції законопроєкту, яку у першому читанні схвалив парламент, акциз на автогаз мав зрости до 55,6 євро з нинішніх 52 євро. У 2028 році ставку пропонувалося встановити на рівні 70 євро.
Нова версія графіку зростання акцизу на СВГ ближча до варіанту, запропонованого урядом у законопроєкті №11256. За ним з 1 липня ставка податку на автогаз мала б зрости до 165 євро, а у 2028 році – до 277 євро.
Примітка до таблиці: у законопроєктах №11256 і №11256-2 спершу передбачалося розпочати підвищення з 1 липня 2024 року, але правками цю подію перенесли на 1 вересня.
Урядовий проєкт парламент відхилив. Як пояснював заступник голови податкового комітету Ярослав Железняк, голосування за урядовий законопроєкт провалилося, бо "не всі депутати були на своїх робочих місцях".
Основним аргументом за встановлення акцизу на автогаз на рівні 70 євро було те, що ця ставка ближча до мінімального рівня, рекомендованого Директивою Євросоюзу 2003/96 (близько 68 євро/1000 л). Саме наближення українських податків на паливо до європейських є офіційною ціллю ухвалення законопроєкту. А ставки акцизу на бензини та дизельне пальне у всіх редакціях проєкту закону пропонується збільшити до мінімального рівня, вказаного в директиві.
Необхідність зростання акцизу на СВГ на понад 70 євро пояснюють тим, що директива ЄС лише рекомендує мінімальний рівень податку. Також акцизи на бензини та СВГ мають бути рівними, пояснював кореспонденту LIGA.net голова податкового комітету Данило Гетманцев.
"Скраплений газ дає на 20% менше енергії, ніж бензин. Відповідно має відрізнятися й акциз", – казав депутат. Саме він вніс правки у законопроєкт №11256-2 щодо збільшення акцизу на СВГ.
Детальніше про позицію сторін LIGA.net писала у матеріалі.
Також згідно з правкою Гетманцева в законопроєкт №11256-2, врахованої народними депутатами, у період дії воєнного стану і протягом 30 днів з дня його скасування не будуть вважатися акцизним складом приміщення чи територія платника цього податку, на якій загальна кількість розташованих ємностей для зберігання пального, яке використовується виключно для заправлення електрогенераторних установок, не перевищує 2000 літрів.
Суб’єкти господарювання будуть повинні вести окремий облік такого пального і розраховуватися за його придбання лише у безготівковій формі.
На територіях, де ведуться активні бойові дії чи які тимчасово окуповані Російською Федерацією (згідно з переліком Кабміну), за тих самих умов не будуть вважатися акцизним складом приміщення, у яких загальна кількість ємностей для пального, що використовується для електрогенераторів, не перевищує 5000 літрів. Цей пункт не стосується виробників та оптових і роздрібних торговців палива.
Ще однією правкою депутати хочуть зобов’язати Кабмін протягом трьох місяців з дня набрання чинності цього закону внести у парламент законопроєкт щодо запровадження понижувального коефіцієнта на рівні 0,5 до ставок акцизного податку на важкі дистиляти (газойлі, дизельне пальне), призначені для використання сільгоспвиробниками.
Якщо відповідний законопроєкт ухвалять, то дизельне пальне для аграріїв у 2025 році оподатковуватиметься за ставкою 107,5 євро/1000 л, а не 215 євро, як хочуть зробити для решти ДП. Раніше українські асоціації аграріїв вже зверталися до парламентського комітету з аграрної політики із зауваженнями щодо проєкту №11256-2.
За їхніми підрахунками, у разі нової ставки податку протягом 2025 року сільгоспвиробники додатково сплатять 5,5 млрд грн податків. Це послабить їхню конкурентність на міжнародних ринках, адже європейські аграрні виробники вже зараз платять менший акциз на паливо, ніж українські. У ЄС аграрні бізнеси, які не користуються дорогами загального значення, сплачують лише 50% від встановленого акцизу, зазначають в асоціаціях.
На думку директора Консалтингової групи А-95 Сергія Куюна, запровадження понижувального коефіцієнта для палива, що використовують аграрії, – ризиковий крок.
"Подивимось, як це буде реалізовано. Але в українських реаліях дуже важко контролювати використання цільових пільг. Може вийти так, що все дизельне пальне стане аграрним", – зазначив Куюн.