Майже через два роки від повномасштабного російського вторгнення та загальної мобілізації в Україні постала гостра проблема з кадрами у транспортній галузі.
Деякі роботодавці не встигають наймати нових працівників на зміну мобілізованих, оскільки тих "перехоплюють" працівники ТЦК.
Про це йдеться у матеріалі ЦТС.
Так, передусім проблема стосується дефіциту водіїв.
За словами директора житомирського КП "Трамвайно-тролейбусного управління" Сергія Лазарєва, до 2022 року проблем із кількістю водіїв не було. Цієї проблеми не було і в Полтаві.
Особливо гостро нестача водіїв автобусів та тролейбусів відчувається в Чернігові.
"На одну машину повинно бути 2,5 водія, адже водії працюють позмінно. Це люди, які хворіють чи йдуть у відпустку. Раніше, до 2022-го, в нас було 2 водії на транспортний засіб. Із запровадженням воєнного стану ця проблема стала ще більш суттєвою. Зараз цей коефіцієнт становить приблизно 1,5 водія на транспортний засіб. Це при тому, що ми оптимізували мережу громадського транспорту в місті, прибравши маршрути-дублери, та перейшли на автобуси більшої місткості. Навіть це не рятує", - пояснив Олександр Рижий, начальник управління транспорту, транспортної інфраструктури та зв'язку Чернігівської міської ради.
У інших містах також відчувають нестачу водіїв, особливо на комунальних підприємствах. У жовтні минулого року у Львові зафіксували рекордну кількість вакансій для водіїв автобусів - 120. КП "Електроавтотранс", що забезпечує муніципальний транспорт в Івано-Франківську, також відчуло брак водіїв, досягнувши свого рекорду в понад 80 вакансій для водіїв автобусів та тролейбусів ще у вересні 2023 року.
У Києві проблема з функціонуванням громадського транспорту також є гострою. КП "Київпастранс" стикається не лише з нестачею водіїв, а й з дефіцитом слюсарів та електромонтерів. Це призводить до зменшення кількості тролейбусів на маршрутах і скорочення їх швидкості через непридатність контактної мережі. Загалом столичному муніципальному перевізнику не вистачає понад 500 водіїв, 270 слюсарів, біля 50 електриків та понад 10 інженерів. При цьому, 560 працівників підприємства мобілізовано до лав ЗСУ.
У матеріалі пропонуються такі шляхи розв'язання проблеми:
Понаднормова оплачувана робота наявного персоналу. Таким шляхом пішли у Житомирі, де водіям за вихід у свій вихідний день платять вдвічі більше. Проте це не розв'язує проблему цілком, адже, як не крути, водіям все одно потрібно відпочивати.
Працевлаштування категорій населення, що не підлягають мобілізації. Йдеться про жінок, пенсіонерів та осіб з інвалідністю. Цей варіант практикують приватні перевізники Полтави, де серед водіїв фактично залишилися пенсіонери, особи з інвалідністю та багатодітні батьки. Завдяки цьому підприємству вдалось зберегти половину рейсів, однак виконання іншої половини довелось припинити через мобілізацію працівників.
Працевлаштування більшої кількості жінок. Цей варіант практикують в Одесі, Житомирі та деяких інших містах. Так, водійкам тролейбусів та трамваїв запропонувати навчитися керувати автобусами і деякі з них погодилися. Однак процедура отримання водійського посвідчення категорії "D" є досить складною та потребує часу.