Оскільки ціни на автогаз (LPG) в Україні можуть зрости, експерти висловлюють занепокоєння щодо майбутнього його впливу на автомобільний ринок.
Наразі, після введення першого етапу нового акцизу, ціни на АЗС зросли приблизно на 3 грн, в результаті чого середня вартість сягнула приблизно 31 грн/л. Проте аналітики галузі прогнозують, що до кінця 2024 року вона може зрости до 40 грн. Про це пише Інститут досліджень авторинку.
За словами експерта дослідницького агентства «НафтоРинок» Олександра Сіренка, зростання цін зумовлене скороченням імпорту скрапленого газу та майбутніми санкціями щодо російського пропан-бутану. Очікується, що ці обмеження, які повністю набудуть чинності наприкінці 2023 року, призведуть до скорочення поставок зрідженого газу, що призведе до ще більшого зростання цін. Оскільки Польща, один з основних покупців російського зрідженого газу, ймовірно, скоротить свій експорт в Україну, стрибок цін неминучий.
Зараз в Україні нараховується близько 2,7 млн автомобілів, які використовують LPG як основне або альтернативне джерело палива. Зі зростанням цін економічна доцільність роботи автомобілів на зрідженому газі може бути поставлена під сумнів, оскільки споживання зрідженого газу зазвичай на 20-30% вище, ніж бензину. Якщо ціни на LPG досягнуть 40 грн за літр, перевага в ціні порівняно з бензином значно зменшиться, що потенційно призведе до скорочення встановлення газових систем (комплектів LPG).
Ця зміна також може вплинути на ринок вживаних автомобілів, особливо автомобілів, імпортованих із США, які зазвичай оснащені більшими двигунами (2,5-3,0 літра). Ці моделі, які завоювали популярність серед українських покупців завдяки сумісності з газовими системами, можуть втратити привабливість. У результаті споживачі можуть почати переходити на менші бензинові двигуни з турбонаддувом або навіть електромобілі, хоча поточний попит на електромобілі все ще відстає від пропозиції.
На момент написання статті середня ціна LPG в Україні становить 31 грн за літр, бензин – 56 грн, дизпаливо – 53 грн за літр. Якщо ці тенденції збережуться, загальний ландшафт паливних переваг в Україні може кардинально змінитися.