На українському ринку знову з’явилися свіжопригнані з-за кордону машини-потопельники, цього разу з європейського ринку.
У серпні-вересні цього року в багатьох країнах Європи були значні повені, і автомобілі, що постраждали від них, продаються там з величезними знижками. Як розпізнати пошкоджену водою техніку і чи можна впорядкувати її і користуватися.
Що ще назвали експерти
Автомобілі після повеней на вторинному ринку трапляються досить часто — річки регулярно виходять із берегів не лише в Європі (цього року вода пройшлася по притоках Дунаю та Польщі). Тому новинкою «потопельники» для автомайстрів не є — але й приємного для сервісменів у них нічого, відверто кажучи, немає.
- Клієнтам з «потопельники» раджу, якщо чесно, відремонтувати їх для продажу та скоріше позбавитися автомобіля, – розповідає майстер СТО. – Взагалі кажучи, машина може постраждати від води не лише внаслідок повені. Наприклад, господар штурмував глибоку калюжу чи струмок, не розрахувавши глибини. Або ще простіше: забилися дренажні отвори, і дощова вода з порожнин «ллє» на підлогу салону, під килимки. У всіх випадках картина, якщо ви не приїхали сушити машину буквально наступного дня, сумна.
За словами співрозмовника, два головні наслідки підтоплення автомобіля — корозія елементів кузова (підлоги та внутрішні порожнини на більшості моделей штатно не захищають антикором) і, що важливіше, проблеми з електрикою. «На підлозі салону і в його нижній частині проходять практично всі джгути проводки, там розташовані контактні групи, – розповідає сервісмен. – А якщо залило ще й «мозки» – електронні блоки – то ситуація ще гірша. Щоб автомобіль після цього був таким же надійним, як раніше, всю пошкоджену водою електроніку потрібно замінити. Навіть якщо вона начебто працює: ніхто не знає, коли вона раптом ні з того ні з сього вийде з ладу. Тому якщо не хочете, щоб машина стала на дорозі у довільному місці — треба все міняти».
Вартість всіх компонентів, необхідних для оновлення електроніки сучасного автомобіля, і в «мирний» час досягала сотень тисяч гривень – зараз, враховуючи проблеми з постачанням, можна не вкластися і в мільйон (особливо якщо йдеться про преміум-клас). До того ж, час очікування потрібних компонентів може вимірюватися місяцями. Ну, чи можна змиритися з ненадійністю техніки.
Що стосується більш “грубих” компонентів – ходової, гальм, салону, кузова, двигуна – їхню працездатність при покупці автомобіля легше перевірити. Хоча «лікувати» все це не менш складно: салон простіше, знову ж таки, замінити, а от кузов, будучи одного разу затопленим, буде «хворіти» на все життя.
- Корозію допомагає зупинити, як не дивно, дідівський спосіб: при знятих оббивках салону все всередині обмазується розплавленим гарматним салом, – розповідає Доброгорський. – Щоправда, спосіб цей досить брудний, не всі клієнти на це погоджуються. Але автомобіль живе після цього досить довго.
Все-таки найкращий спосіб вирішення проблем «потопельника» – не купувати такий автомобіль. Однак продавці можуть досить майстерно маскувати таку техніку — так, що лише професіонал помітить каверзу.
- Для мене виставлена по низу ринку зовні хороша машина – це вже жовта лампочка, хоч і не червона, – каже фахівець із підбору уживаних автомобілів Олексій Островський. – Чому це вона, така гарна, продається дешевше, ніж можна було б? Якщо вона зараз приїхала з європейського ринку — треба її з пристрастю розглянути на предмет затоплення.
Пряма відповідь на запитання, чи постраждала машина від повені чи ні, дасть лише огляд підлог автомобіля зі знятими килимками оббивки. Щоправда, не всякий продавець дасть покупцю настільки глибоко «проникати» в ще не придбаний автомобіль. А непрямими ознаками можуть бути порижі гальмівні диски (хоча поверхнева іржа на них може бути і просто від довгого стояння), будь-які несправності електрики, а також занадто свіжий салон, тобто замінені килимки, перетягнуті сидіння і так далі.