З 7 липня 2024 року всі нові автомобілі, які продаються в країнах ЄС, повинні мати чорні скриньки або реєстратори даних подій (EDR).
Ці пристрої, схожі на чорні скриньки в літаках, записують важливу інформацію про роботу автомобіля до і після аварії. Це корисні дані для поліції, страхових компаній і судів.
Як працюють автомобільні чорні скриньки? Незважаючи на свою назву, автомобільні чорні скриньки не великі і не броньовані, як у літаках. Це маленькі металеві блоки, які приховані під обшивкою автомобіля в безпечних місцях. Вони інтегровані в системи безпеки машини, такі як подушки безпеки, і навіть у разі серйозних аварій зберігають дані, які можна відновити.
EDR реєструє важливі дані за 5 секунд до і 5 секунд після аварії. Серед цих даних — прискорення, тиск у гальмах, кут повороту керма, робота двигуна та використання педалей. Ці дані захищені від змін і призначені лише для аналізу події, а не для відстеження водія.
Історична роль чорних скриньок Чорні скриньки вже давно використовуються в автомобільній індустрії. З початку 1990-х, коли з’явилися подушки безпеки, системи, що їх активують, почали записувати інформацію про сильні удари та інші ситуації, які могли призвести до спрацювання захисту. Однак тоді не існувало єдиних правил для реєстрації та зберігання цих даних. Введення обов’язкових стандартів стало важливим кроком для упорядкування збору інформації.
Виробники автомобілів довгий час не хотіли розкривати повну інформацію про дані, які збирали їхні машини, посилаючись на комерційну таємницю і захист особистих даних. Тепер же європейські закони чітко визначають, які дані потрібно збирати і як їх можна використовувати. Це зробило цю інформацію доступнішою для правоохоронних органів і учасників судових та страхових справ.
З впровадженням стандарту EDR стало легше точно відновлювати події під час аварій. Раніше слідчі покладалися на свідчення людей і фізичні докази, такі як сліди на місці події. Тепер чорні скриньки надають об’єктивні дані, які неможливо підробити або спотворити.
Це особливо важливо, коли немає свідків або вони не можуть дати точні свідчення. Наприклад, під час важкої аварії, коли ніхто не вижив, EDR надає важливу інформацію: швидкість автомобіля, дії водія перед зіткненням і стан гальмівної системи. Ці дані можуть використовуватися в суді та для аналізу технічного стану автомобіля.
Роль у страхуванні та виробництві Страхові компанії активно використовують дані з чорних ящиків при розгляді заяв на виплату за ДТП. Якщо свідчення учасників аварії суперечать одне одному, записи EDR можуть підтвердити або спростувати версію подій. Це допомагає запобігти шахрайству, коли один із водіїв надає неправдиву інформацію про аварію. Крім того, EDR дозволяє виключити технічні несправності як причину аварії, що часто важливо при розгляді гарантійних претензій до виробників автомобілів.
Проблеми та виклики Попри очевидні переваги, впровадження чорних скриньок викликає суперечки щодо конфіденційності даних. Зокрема, питання про те, які дані можуть бути записані і як довго їх можна зберігати, залишається предметом обговорення. Європейські норми вимагають анонімізації даних, але в сучасних автомобілях, враховуючи використання цифрових профілів, смартфонів та інших персоналізованих систем, можливе визначення особи водія за непрямими ознаками. Наприклад, налаштування сидінь або профіль користувача можуть вказати, хто сидів за кермом під час аварії.
Ще один важливий момент – це довіра до технології та доступність даних. Якщо сталася серйозна аварія або пожежа, отримати доступ до чорної скриньки може бути важко, а для відновлення даних потрібні спеціальні інструменти і знання. Проте навіть у таких ситуаціях експерти часто можуть витягнути дані, що робить чорні скриньки дуже надійним джерелом інформації.