Абсолютно будь-який двигун автомобіля, включно з електромотором, має допустимий діапазон обертів. У випадку з двигунами внутрішнього згоряння максимальні оберти завжди обмежені електронікою, а мінімальні – холостим ходом.
Обмежувач, у свою чергу, потрібен для того, щоб двигун не розкручувався вище допустимої межі конструктивних можливостей. При цьому для двигуна шкідливі будь-які оберти крім так званих “оптимальних”. А ось будь-яка крайність чревата неприємними наслідками як для самого двигуна, так і для машини загалом.
1. Чим шкідливі низькі оберти?
Обивательська логіка підказує кожному з нас, що що менші оберти, то нижче навантаження на двигун, а отже, менше зношування компонентів мотора. Але насправді все не так просто. Річ у тім, що на малих обертах у двигуна не виходить розвинути необхідної тяги, що загрожує неконтрольованим займанням паливної суміші в моторі – детонацією. Остання надзвичайно шкідлива для будь-якого ДВЗ. Додатково до цього для багатьох автомобілів актуальна ще одна проблема: через низькі обороти падає ефективність роботи масляного насоса, що стає причиною недостатнього змащення рухомих компонентів двигуна. На додачу до цього, низькі оберти також загрожують прискореним “закоксовуванням” двигуна.
2. Чим шкідливі високі оберти?
З високими оборотами ситуація набагато простіша й очевидніша. Тривала робота двигуна на межі можливостей значно прискорює знос усіх його компонентів. Навіть за повного порядку з рівнем оливи двигун рано чи пізно перестає встигати проганяти через себе достатню кількість мастильного матеріалу. Особливо небезпечні високі оберти в цьому контексті в зимовий час, коли моторне мастило втрачає відому частину в’язкості. Ще одна проблема високих обертів – підвищені температури. На жаль, постійний перегрів елементів мотора і технічних рідин не проходить безслідно для конструкції агрегату. І звісно ж, на високих обертах різко зростає інтенсивність тертя всіх рухомих елементів конструкції, що закономірно прискорює їхній знос.
3. Так які ж обороти можна вважати оптимальними?
У загальному вигляді відповіді на це питання немає, оскільки “оптимальні” оберти ДВЗ – це так званий середній робочий діапазон. У кожного конкретного двигуна він буде свій. Подробиці з цього приводу зазвичай містяться в керівництві з експлуатації транспортного засобу. І все ж, з відомим ступенем припущень можна сказати, що сьогодні для більшості цивільних легкових автомобілів “золотою серединою” буде діапазон обертів від 2.5 до 5 тисяч обертань на хвилину. При цьому ці усереднені показники не враховують бензинових двигунів, оснащених механічним компресором або турбонаддувом.
Для двигунів із турбіною середній показник скорочується приблизно до 1.7-1.8 тисяч на хвилину.
Що ж стосується дизельних моторів, то вони здебільшого не такі високообертовиті, як бензинові. Для них “середній” показник перебуває в діапазоні 1.5-3.5 тисяч обертів на хвилину, якщо йдеться про легкові автомобілі. Відповідно, будь-який показник оборотів, вищий або нижчий від заявлених “оптимальних” значень, буде шкідливим для будь-якого мотора. Це не означає, що без високих або низьких обертів вийде обійтися в принципі. Однак, за можливості автомобілістам слід уникати роботи двигуна в “крайніх” режимах.