Нідерландський художник Піт (Пітер) Мондріан вважається, поряд з Василем Кандінським та киянином Казиміром Малевичем, одним із основоположників абстракціонізму - течії в живописі, яка переважала в ній більшу частину 20-го століття.
У цій трійці, якщо говорити про техніку, він ближче до Малевича - але набагато більш "холодний" і, якщо так можна висловитися, "абстрактний". Недарма його картини лягли в основу того стилю промислового дизайну, який був особливо популярним у середині минулого століття. До речі, в Україні 60-х років – теж. Можна згадати, наприклад, якщо не сукні (з модою тоді було важко), то візерунок домашніх штор того часу.
Однак, як з'ясувалося, ця "безособливість" зіграла з однією з відомих картин Мондріана злий жарт - втім, можливо, не з нею, а з мистецтвознавцями та музейними працівниками. Як повідомляє ARTnews, на прес-конференції напередодні виставки художника в німецькому музеї Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K20 куратор Сюзанна Мейєр-Бюзер оголосила, що "цвях" виставки, створена в 1941-му році робота "Нью-Йорк 1", була виставлена. відколи її вперше побачили на публіці, "догори ногами" (хоча, звичайно. реальних "ніг" там не знайти), про що повідомило німецьке видання Monopol.
Перша вказівка на те, що робота, яка представляє собою версію картини з такою самою назвою "Нью-Йорк", яка знаходиться в Парижі в Центрі Помпіду, була повішена неправильно, з'явилася на фотографії майстерні художника, зробленій в 1944 році, незадовго до його смерті, сказала куратор. Там "Нью-Йорк 1" можна побачити ще на мольберті із щільно згрупованими жовтими, синіми та чорними смугами вгорі.
"Чи може бути так, що орієнтація, показана на фотографії, є тією, яку планував Мондріан?" - запитала куратор. За словами Мейєр-Бюзер, картина вперше була показана у Нью-Йоркському музеї сучасного мистецтва у 1945 році. Там теж товста група смуг була показана внизу роботи, а не вгорі. "Чи було це збігом чи помилкою?" - запитала Мейєр-Бюзер, додавши, що, можливо, картину перевернули під час розпакування у Музеї сучасного мистецтва понад 75 років тому.
Мейєр-Бюзер стверджує, що вона має й інші докази, крім фотографії, зробленої в студії Мондріана. Однак у будь-якому випадку робота буде виставлена в Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K20 у такому ж положенні, як виставлялася раніше. «Можливо, (у неї) взагалі немає правильної чи неправильної орієнтації?», - запитала Мейєр Бюзер.
Цікаво, що це не єдиний випадок, коли МоМА, ймовірно, показав роботу неправильно. У 1961-му році під час музейної виставки робіт Анрі Матісса біржовий маклер на ім'я Женев'єв Абер зауважила, що вирізана з паперу робота Le Bateau.була повішена догори ногами. Ні співробітники музею, ні 116 тисяч відвідувачів, ні син художника П'єр не побачили помилки.
Після того, як співробітники музею не відреагували на її зауваження, Абер звернулася до New York Times, після публікації в якій куратори MoMA ще раз глянули на картину і, зрештою, повісили її правильно. "Місіс. Аберу треба дати медаль", - сказав тоді П'єр Матісс.