Вчені заявили, що сідати за кермо після менш як 5 годин сну збільшує ваші шанси потрапити в аварію настільки ж, скільки алкоголь
Усім відомо, що сідати за кермо п'яним небезпечно, як для вас самих, так і для оточуючих. Також багато хто знає, що небезпечно водити автівку й невиспаним, але тепер вчені визначили наскільки це небезпечно. Дослідники з австралійського CQUniversity заявили, що сідати за кермо після менш як 5 годин сну настільки ж ризиковано, як кермувати напідпитку.
Дослідження, опубліковане в Nature and Science of Sleep, показало, що якщо минулої ночі ви невиспались, то у вас така ж ймовірність потрапити в аварію, як якби ви перевищили допустиму норму споживання алкоголю.
Вчені заявляють, що близько 20% усіх аварій відбувається через втому. За останні 20 років кількість ДТП, спричинених алкоголем, значно зменшилася. Однак за цей же період не було досягнуто значного прогресу в зменшенні кількості аварій, спричинених втомою.
Команда вчених пояснює, що останнім часом кількість ДТП, спричинених алкоголем, зменшилася з кількох причин:
- значні інвестиції в державну освіту;
- водії мають прості вказівки щодо того, як визначити, чи вони занадто п’яні, щоб керувати автомобілем;
- сильні стратегії забезпечення виконання, включаючи тестування на узбіччі дороги;
- широко розголошені судові справи про водіння в нетверезому стані.
Але як зменшити кількість аварій, пов’язаних із втомою? Чи є спосіб визначити, що водій надто втомлений, щоб кермувати?
Після узагальнення результатів 61 унікального дослідження вчені виявили, що спати менш як 4-5 годин протягом попередніх 24 годин приблизно вдвічі збільшується ризик аварії. Це той самий ризик ДТП, який спостерігається, коли рівень алкоголю в крові водіїв становить 0,05%.
Важливо, що ризик аварії для водія значно зростає з кожною годиною сну, втраченою попередньої ночі. Деякі дослідження навіть показали, що коли водій спав від нуля до 4 годин попередньої ночі, він може потрапити в аварію з у 15 разів вищою ймовірністю.
Відповідно до цього, дослідники пропонують вимагати від водіїв певної кількості сну, перш ніж сісти за кермо. Але тут є кілька проблем.
Здебільшого люди самі вирішують чи вживати їм алкоголь. Багато людей не можуть прийняти рішення спати більше, наприклад, молоді батьки, позмінні працівники та люди з розладами сну. Вчені наголошують, що для того, щоб втомлене водіння регулювалося, потрібна значна громадська підтримка.
При цьому немає способу оцінити втому на узбіччі – немає аналізу дихання або аналізу крові, який би міг оцінити, скільки водій спав або наскільки він втомлений. Ймовірно, визначати чи людина була втомленою доведеться після аварії. Чи був водій на той момент втомленим і чи несе він юридичну відповідальність?
Регулювання водіння у стані втоми не є новою ідеєю. У Нью-Джерсі законодавство "Закону Меггі" визнає водіїв юридично обмеженими, якщо вони спали нуль годин за попередні 24 години. Цей закон, запроваджений у 2003 році після того, як втомлений водій збив на смерть студента коледжу.
Зараз дослідники проводять консультації з низкою членів спільноти та зацікавлених сторін у сфері безпеки дорожнього руху щодо того, якими можуть бути наступні кроки для регулювання втомленого водіння.
Попередні висновки свідчать про те, що корисною могла б бути громадська освіта та вказівки для водіїв щодо того, як уникати водіння у втомленому стані. Наприклад простою вказівкою може бути поширення рекомендації про те, що не варто сідати за кермо при менш як 5 годинах сну за останню добу.