В Україні з 1 липня повернуть ПДВ на пальне у розмірі 20%. Скільки коштуватиме бензин влітку і чи спровокує його ціна новий виток інфляції?
В Україні від початку повномасштабної війни діє знижений ПДВ на паливо на рівні 7%. Бізнес заявляє, що не сплачувати такі податки та ризикувати тіньовими схемами – просто невигідно. Влада ж вважає, що “тінь” тільки зростає і недоотримані податки обчислюються мільярдами.
Повернення довоєнного ПДВ у 20% – його фактичне зростання утричі. Чи може з 1 липня ринок палива в Україні піти в “тінь”, продукція – зрости в ціні, курс долара “скаканути” і чому ще й машини почнуть ламатися частіше – читайте детальніше.
Яка ситуація на ринку палива в Україні зараз
Згідно із законом Верховної Ради №2120-IX від 15 березня 2022 року, акциз на паливо було скасовано, а ПДВ знижено з 20% до 7% у зв’язку з початком повномасштабного вторгнення росії в Україну. Ставку акцизного податку на бензини моторні, важкі дистиляти та скраплений газ встановили у розмірі 0,00 євро за 1000 літрів.
З 30 вересня набув чинності новий закон 2618-IX , згідно з яким повернули акциз на бензин, дизель та біопаливо у розмірі 100€/1000 літрів, на газ – 52€/1000 літрів. Також у проекті закону було прописано, що ПДВ у 7% діятиме не довше, ніж до 1 липня 2023 року.
ПДВ має повернутися до старих показників з 1 липня, хоча передумов з економічної точки зору для цього немає, вважає гендиректор мережі АЗС SunOil, президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів (АОРН) Леонід Косянчук.
Сам голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики жодних проблем не бачить.
Як змінився ринок палива зі зниженням ПДВ
Ринок палива в Україні збалансований на межі перенасичення, зазначає Леонід Косянчук. Економіка України поки що не відновилася, що логічно в умовах війни.
Хороша новина для споживачів, за словами очільника мережі SunOil, у тому, що ринок ще трохи просяде. Але лише до повернення 20% ПДВ із липня.
Зараз за чинного ПДВ у 7% схеми ухилення від податків зникли, зазначає Сергій Куюн. Вигідніше не ухилятися – у цьому, за його словами, тепер немає сенсу.
А ось Данило Гетманцев не згоден з такою думкою, заявивши, що “на жаль, це неправда“.
Скільки держава недоотримала прибутку з ПДВ на пальне
За словами Гетманцева, можна точно оцінити, скільки держбюджет недоотримав за час дії ПДВ на рівні 7%.
З подібними цифрами схильний не погоджуватись Сергій Куюн.
Скільки коштуватиме бензин в Україні влітку
Як говорилося вище, з 1 липня ПДВ та акцизи на паливо повернуть до довоєнних показників. Після цього ціни на бензин, дизель та автогаз неминуче зростуть. Але зростання відбуватиметься непропорційно, каже Куюн.
За його підрахунками на кінець березня, зростання цін становитиме:
- бензин – на 11,2 грн/л;
- дизель – на 7,7 грн/л;
- автогаз – на 2,6 грн./л.
Глава АОРН (Асоціації операторів ринку нафтопродуктів) Леонід Косянчук вважає, що з липня ціни на паливо в Україні очікує стрибок, аналогічний наприкінці квітня минулого року, коли країна зіткнулася з гострим дефіцитом палива після ракетних атак росії по НПЗ та нафтобазах. Його нові припущення приблизно збігаються з розрахунками Куюна.
Як зростання цін на пальне вплине на інфляцію в Україні
Паливна складова впливає на широкий спектр товарів, проте вона не може спричинити надто великих коливань, запевняє Сергій Куюн.
Леонід Косянчук категорично не погоджується. У всіх послугах і товарах є транспортна складова, а це ціна на нафтопродукти, нагадує глава мережі АЗС SunOil.
Скільки коштуватиме гривня до долара після повернення ПДВ у 20% – велике питання, зазначає експерт.
Що бізнес пропонує замість повернення 20% ПДВ
Бізнес ініціюватиме концепцію проти повернення ПДВ у розмірі 20%, розповів Сергій Куюн.
Данило Гетманцев відреагував на таку пропозицію і запевнив, що влада завжди готова до діалогу. Але розраховувати, що питання вдасться вирішити швидко – тобто до повернення ПДВ у 20% – навряд чи можливо.
Чи чекає на Україну тінізація ринку палива
Чим більші податки, тим більше мотивація не платити їх, нагадує Куюн. Ризик відходу бізнесу в тінь у разі повернення ПДВ – високий.
Леонід Косянчук зазначає, що тінізація буде не настільки очевидною. Клята московщина знищила в Україні нафтопереробку, тому ринок залежить від імпорту більш ніж на 90%, а його якраз простіше контролювати.
При цьому Косянчук додає, що “в Україні – винахідливі люди“, які завжди можуть знайти шляхи для роботи в тіні.