Усі звикли до образливих для «Запорожця» прізвиськ: вухатий, горбатий, лупастий, мильниця.
Заради справедливості відзначимо, що автомобілі через свій непривабливий дизайн отримували ці прізвиська не просто так — елегантності та витонченості в них не спостерігалося.
Але якби в серію пішов ЗАЗ «Спорт-900», на ньому б і зараз їздили з гордістю, а молоде покоління, яке вже може і не знати про «Запорожців», сприймало б цю модель за іномарку 90-х років, пише Hyser.
На різних автомобільних форумах повідомляється, що розробка цього спортивного «Запорожця» розпочалася далекого 1963 року фахівцями Центрального науково-дослідного автомобільного інституту (НАМІ).
У 1962 році було розроблено унікальну спортивну версію ЗАЗ-965А, відому як Спорт-900. Цей автомобіль створювався для далеких поїздок і гастролей, на відміну від утилітарного характеру стандартного ЗАЗ-965. Незважаючи на свою спортивну назву, Спорт-900 не мав суттєвих покращень у характеристиках, оскільки він мав відповідати обмеженням планової економіки Радянського Союзу, пише Hyser.
Для мінімізації витрат на виробництво та збереження високого рівня уніфікації з існуючими моделями механічну частину ЗАЗ-965А було збережено. Основна увага приділялася дизайну та конструкції кузова. Дизайнерам вдалося створити елегантний і часом футуристичний вигляд Спорт-900. Його відрізняє використання передових технологій виготовлення кузовних панелей та конструктивного проектування, у тому числі просторової конструкції з тонкостінних труб та кузовних панелей зі склопластику.
Машина зберегла стандартний 27-сильний 900-кубовий двигун МеМЗ-966 повітряного охолодження, тому упор був зроблений на досягнення полегшеної конструкції та покращення аеродинаміки. Спорт-900 вирізнявся гоночною архітектурою, полегшеною просторовою конструкцією та панелями кузова зі скловолокна, просоченими поліефірною смолою, що робило його легшим за ЗАЗ-965А.
Якщо стандартний ЗАЗ-965А мав максимальну швидкість 90 км/год, то Спорт-900 завдяки зменшеній вазі та покращеній аеродинаміці міг досягати 110 км/год. На жаль, «Спорт-900» так і не надійшов у масове виробництво з ідеологічних причин, оскільки влада Радянського Союзу висловила сумнів у корисності захоплення радянських громадян західними спортивними автомобілями.
У період з 1962 по 1969 рік було збудовано всього шість купе Спорт-900, кожне з невеликими варіаціями в деталях екстер’єру. Однак цей унікальний автомобіль став для багатьох в СРСР автомобілем мрії, що плекає покоління конструкторів, інженерів та ентузіастів.
Важливо відзначити, що сьогодні спадщина Спорт-900 продовжує надихати автомобільних дизайнерів, таких як Артем Попков, який працював на престижних автовиробниках та переосмислив дизайн з використанням сучасних елементів та потужнішого двигуна. Саме він показав, як зараз міг би виглядати новий Спорт-900.