Ринок вже почав стабілізуватися.
Ускладнення на польському кордоні найболючіше вдарили по скрапленому газу. Причина — понад 30% імпорту, або 20% усього ринку цього пального, потрапляє в Україну саме через польську ділянку кордону. Ці та інші причини спричинили невелике здорожчання. Про це у статті «Польське випробування для українського паливного ринку» пишуть Сергій Куюн та Наталія Курган.
Згідно із наведеними данними, імпорт газу з Польщі та країн Балтії почав скорочуватися із жовтня. У середньому протягом дев’яти місяців 2023 року з цих напрямків було поставлено 52,7 тис. тонн LPG на місяць, а в жовтні вже 35,3 тис. тонн. Страйки додатково висушили цей напрямок: з 6 по 12 листопада імпорт газу за цим напрямком зменшився на 55%, до 4,7 тис. тонн, порівняно з тижнем раніше.
Провал імпорту призвів до дефіциту та ажіотажного попиту на газ внутрішнього виробництва. З початку листопада середня вартість LPG на аукціоні «Української енергетичної біржи» зросла за деякими лотами до 64 тис. грн/тонна, або на понад 30% порівняно із початком жовтня.
Проблема полягає також у обмеженій кількості газовозів, яких значно менше, ніж бензовозів. За словами учасників ринку, якщо раніше газовоз робив чотири ходки за кордон на місяць, то зараз — одну. Відповідно, пропорційно менше пального вдається завезти.
На початку дещо напруженими виглядали постачальники дизелю, але це швидко минуло. Великий автомобільний парк і диверсифіковані канали постачання зробили свою справу. Крім того, зіграло на руку українському ринку зниження європейських котирувань. Це дало можливість пройти недовгий період турбулентності без цінових стрибків, а згодом перейти до зниження.
Експерти у статті підсумовують, що зараз є всі передумови для зменшення цін на АЗС як на бензин, так і на дизпаливо. Цей процес уже розпочався, окремі мережі знизили ціни на бензин на 1–2 грн/л. Очевидно, тренд продовжиться.
А от охолодження перегрітих цін на скраплений газ доведеться почекати довше. Протягом одного-двох тижнів очікується зникнення дефіциту, після чого ціни мають піти донизу. І якщо на окремих станціях вартість сягнула 34,5 грн/л, то об’єктивний рівень вимальовується максимум у 27 грн/л, що відповідає 50% від ціни бензину.
У середньостроковій перспективі українські постачальники можуть переорієнтуватися на нові джерела імпорту, які зараз вимушені вишукувати. Окрім добре відомої нам Румунії, це можуть бути Хорватія, Сербія та інші.