Майже всю російську нафту тепер перевозить так званий тіньовий флот, який не користується західними страховками, повідомила Міжнародна група клубів страхування відповідальності судновласників.
Кілька сотень суден, які раніше були застраховані членами організації, перейшли в тіньовий флот Росії, інформує FREEДОМ.
Через санкції десятки танкерів припинили перевезення російської нафти, але Москва замінює їх іншими. Так, нещодавно російська компанія “Совкомфлот” перейменувала деякі свої судна і змінила на них прапори. У лютому 2024 року вона потрапила під санкції Сполучених Штатів. 14 танкерів додали до списку перейменованих суден Міністерства фінансів США.
У підсумку загальна кількість таких танкерів сягнула 21. Через це наприкінці березня індійська компанія Reliance Industries, найбільший у країні нафтопереробник, відмовилася від постачань нафти з Росії суднами “Совкомфлота”.
Щоб не втратити прибутку, Москва вирішила змінити прапори на суднах, повідомляє Bloomberg. За даними агентства, щонайменше чотири танкери перейменували, а замість російських підняли прапори Габону.
“Танкери часто змінюють назви після потрапляння під санкції, щоб дистанціюватися від списків у санкційних базах даних, хоча їх, як і раніше, можна ідентифікувати за унікальними та незмінними номерами, зареєстрованими в Міжнародній морській організації”, — йдеться в публікації Bloomberg.
За даними найбільшого у світі суднового брокера Clarkson Research Services, “Совкомфлот” залишається найбільшим власником танкерів класу Aframax. Кожне таке судно здатне перевозити близько 700 тис. барелів нафти.
“Росії необхідний був тіньовий флот для того, щоб можна було транспортувати нафту за вищою ціною і більше заробляти грошей. Основа російського експорту — це вуглеводні, а їх постачають або до Європи, але тут ми бачимо зменшення ще з 2022 року, або до інших країн, для чого необхідний якраз флот”, — пояснив головний консультант Центру зовнішньополітичних досліджень НІСД Іван Ус.
Сірі схеми експорту нафти і нафтопродуктів з використанням тіньового флоту дають змогу Москві продавати енергоресурси за ціною, вищою за граничну.
За даними агентства Reuters, до березня 2023 року кількість суден тіньового флоту Російської Федерації, які таємно перевозили іранську нафту, досягла 300.
“Цей тіньовий флот купували практично по всьому світу. І не дуже й звертали увагу на те, в якому стані судна. Головне було купити. Головне, щоб були необхідні потужності та обсяги. Ці кораблі експлуатуються досить довго”, — зазначив економічний експерт Ілля Несходовський.
Москва використовує свої кораблі не тільки для транспортування сировини. Командувачка Військово-морських сил Швеції Єва Скуг Хаслум підтвердила, що тіньовий флот Росії в Балтійському морі може займатися шпигунством. Є докази того, що деякі кораблі використовувалися для сигнальної розвідки, тобто перехоплення комунікацій.
“Ми знаходимо антени і щогли, які зазвичай не належать, наприклад, рибальським суднам. Тому зрозуміло, що ми відчуваємо: у того, що рухається в морі, інколи є й інші цілі, пов’язані з їхньою діяльністю”, — заявила командувачка Військово-морських сил Швеції.
Кораблі можуть використовувати і в гібридних операціях, пояснила вона. Наприклад, іноземне судно може зайти у шведський порт під виглядом пошуку аварійного порту через аварію. Принаймні один тіньовий танкер уже мав технічні проблеми біля шведського острова Готланд.
Крім того, у Фінляндії та Швеції побоюються, що застарілі тіньові танкери можуть стати причиною розливу нафти в Балтійському морі. Глава уряду Польщі Дональд Туск уже заявив, що російський тіньовий флот не повинен ходити Балтійським морем.