Офіційним авто Олімпійських ігор 2024 у Парижі організатори вибрали Toyota Mirai, оснащений передовим водневим двигуном.
Однак це рішення викликало негативну реакцію серед наукової та технічної спільноти.
Як пише CNN, група зі 120 вчених, інженерів та академіків написала відкритого листа із закликом відмовитись від Toyota Mirai, як офіційного авто Олімпіади. Причиною обурення стало те, модель підриває статус заходу, як екологічного. Все через специфіку палива, яке воно використовує.
Водневе паливо позиціонується, як більш екологічне, адже при використанні воно не утворює викиди парникових газів. Однак 96% світового водню досі отримують з викопних енергоресурсів, таких як метан. Якщо підсумувати всі процеси з його видобутку і виготовлення, автомобільний водень в результаті забруднює довкілля набагато більше, ніж електромобілі, і є лише трохи чистішим за традиційні види палива, як бензин чи дизель.
Відомо, що японський автоконцерн надав 500 автомобілів Mirai і 10 автобусів, що працюють на водні, для перевезення учасників Олімпіади. Також до офіційного парку ігор входять 1150 електромобілів виробника. При цьому компанія позиціонує Mirai, як такий, що працює на водні, отриманому з води та відновлюваних органічних речовин.
Тим часом автори звернення зазначають, що насправді у баках офіційної машини Олімпіади буде використовуватись водень, отриманий з викопного палива, що зігріває планету. "Ми пишемо, щоб висловити наше занепокоєння тим, що просування Toyota водневого автомобіля з наукового погляду не відповідає чистому нулю і завдасть шкоди репутації Ігор 2024 року", — стверджують автори відкритого листа, серед яких вчені та інженери з Кембриджського та Оксфордського університетів. та Університету Колорадо. Натомість вони пропонують замінити Toyota Mirai електромобілем.
Варто нагадати, що організатори Олімпіади-2024 у Парижі мають на меті провести "найзеленіші ігри в історії". Вони планують скоротити викиди вуглекислого газу під час проведення спортивного заходу удвічі порівняно з рівнями 2010-х років. Для цього енергію для забезпечення змагань планують отримувати з відновлюваних джерел.
Компанія Toyota, яка стала автомобільним спонсором Олімпіади, заявляє про свою "багатовекторну стратегію" з декарбонізації свої автомобілів. Однак ці плани викликають критику серед спеціалістів. Зокрема через те, що японський бренд надто мало уваги приділяє електромобілям. На легкові автомобілі та позашляховики припадає близько 10% світового вуглецевого забруднення, пов'язаного з енергією.
При цьому Toyota є найбільшим у світі автовиробником. Серед її продуктів є і електромобілі, але компанія досі приділяє значну увагу гібридним моделям. Це також один із небагатьох великих автовиробників, які роблять ставку на автомобілі з водневим двигуном. Окрім того, компанію часто звинувачують у тому, що вона агресивно лобіює більш пізню поетапну відмову від автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння перед урядами по всьому світу.
Щодо водневих двигунів, то наразі ця технологія не має належної популярності. В тому числі через слабкий доступ до відповідного палива. Інфраструктура заправки таких авто на сьогодні дуже слабо розвинена. Зелений водень, який отримують в результаті електролізу води з використанням відновлюваних джерел енергії, таких як вітер та сонячна енергія, поки що недоступний для водіїв і навряд чи пропонуватиметься на заправках найближчим часом, кажуть експерти.