Зараз далеко не кожен водій одразу зрозуміє, яка саме коробка встановлена у конкретному автомобілі з двома педалями: класичний гідротрансформатор, робот чи варіатор?
Тим часом останні два типи доволі ніжні – зокрема, вони дуже не люблять буксирування причепів та інші «силові вправи».
Не враховувати це під час експлуатації машини – шлях до різкого скорочення її ресурсу.
Варіатор, наприклад, призначений, перш за все, для зручної плавної їзди. Він не любить різких стрибків тяги, які ведуть до ковзання ременя або ланцюга на шківах. В результаті такого агресивного поводження утворюються задири та стружка, які діють на внутрішні деталі вузла подібно абразиву. Це провокує їхнє завчасне зношування.
Приблизно того ж не люблять і «роботи»: їм не до вподоби різкі змикання зчеплення та ударні навантаження. Прослизання дисків викликає їх сильне нагрівання та прискорене зношування. Зазначимо також, що «роботам» шкідливий і заторовий режим руху, при якому електроніка змушена застосовувати часте пробуксовування зчеплень. Багато хто радить при потраплянні в затор дозволяти передній машині від’їхати на 5-6 метрів, а потім плавно рушати.
Окрема розмова, як завжди, про необхідність прогрівання варіатора. Ми рекомендуємо перед початком поїздки якщо не стояти на місці деякий час, то хоча б починати рухатися дуже плавно, без ривків. Будь-який варіатор негативно реагує на різкі перепади температури, оскільки це спричиняє те саме пробуксовування ременя на шківах. «Роботу» також треба давати якийсь час, щоб рідина стала менш густою та добре прокачувалась.
Вже зрозуміло, що тривалі підвищені навантаження можуть просто «вбити» варіатор прямо на дорозі. Тому дуже небажано використовувати машину з безступеневою трансмісією як «буксир». Повільний рух у натяг, під навантаженням, особливо в гору, так само шкідливий, як різке прискорення та перегони на підвищених швидкостях. І вже зовсім безглуздо намагатися використовувати машину з варіатором як всемогутній трактор, здатний висмикнути інший автомобіль зі снігу або бруду.
Теорія питання дуже проста: при зростанні температури трансмісійної рідини фрикційні властивості ременя або ланцюга різко погіршуються, внаслідок чого вони починають прослизати. На шківах при цьому виникають «борозни»: кінець коробки не за горами. Є думка, що сучасні електронні помічники з їх імітацією блокування також завдають шкоди. При різких і частих підгальмовуваннях буксируючого колеса виникають удари в трансмісії, які, зрештою, знову доходять до згаданих шківів, викликаючи пробуксовування між ними та ременем або ланцюгом.
Звичайно, не потрібно шарахатися від машин з безступеневою трансмісією: у багатьох випадках вони поводяться цілком пристойно. І навіть на бездоріжжі ними цілком можна скористатися. Однак у всьому потрібна поміркованість: водій автомобіля з «роботом» або варіатором має всіляко уникати підвищених навантажень та ударів. Інакше безпроблемна їзда швидко скінчиться.
Ну а взагалі краще буксирувати причіп на машині з класичною гідромеханічною АКП: вона більше пристосована до подібних навантажень.