Спеціальні люди готові продати своє місце у черзі: ціна від 500 грн до 150 доларів.
В Україні люди змушені стояти у чергах, щоб потрапити у сервісний центр та здати іспит для отримання водійського посвідчення.
Про це йдеться у сюжеті кореспондентка ТСН Олександра Загороднього.
У Києві біля одного із сервісних центрів черга сформувалася ще з вечора. Перші у списку ночували в автівках, а деякі просто під дверима. Головний документ цієї черги - список. Інколи його намагаються викрасти, поравати чи спалити, щоб почати новий або ж хтось намагається пройти без черги. Тоді стаються сварки, сутички і навіть бійки.
Черги до сервісного центру
О 8 ранку двері відчиняються і люди потрапляють в середину будівлі. Усі ці страждання заради ось такого маленького шматка паперу - талон на практичний іспит з водіння.
Дефіцит талонів одразу сформував нову послугу. Спеціальні люди готові продати своє місце у черзі: ціна від 500 грн до 150 доларів.
Найкраще обізнані з ситуацією, звісно ж, директори автошкіл. Валерій Качалай вже роками приводить на екзамен своїх студентів. І він каже, дефіцит талонів породив замкнуте коло.
"Складніше іспит скласти, тому що цей талон ти вириваєш в останній день, ось, ти не можеш підготовитися з інструктором там приїхати, тому що він тобі не дає на розминку автомобіль, це все робиться дуже впопихах, і тому учень може не скласти знов, потім знов йде на екзамен в сервісний центр", - каже Качалай Валерій, директор автошколи.
Талон на водійський іспит
А ще усю чергу руйнують численні повітряні тривоги, під час яких інспектори екзамени не приймають. Директор іншої автошколи Роман Гороховацький взагалі звинувачує не працівників сервісних центрів у чергах, а своїх колег. Мовляв деякі автошколи елементарно не довчають своїх студентів, а ті, здаючи екзамени по 3-5-10 разів, збільшують навантаження на екзаментарорів.
А ще експерти причинами дефіциту називають низьку зарплату. Нещодавно інструктор почав отримувати не 13, а 20 тисяч гривень - це у Києві. І люди на такі гроші не йдуть.
Сервісний центр
"Мені як антикорупціонеру дуже імпонує, що така "хлібна" посада в минулому як екзаментаор тепер спробуй знайти, очевидно корупційні надходження суттєво зменшилися. У нас зараз дуже великий дефіцит екзаменаторів І зараз навіть ті вакансії, які є вони не заповнюються. В Києві зарплата інструктора з набагато меншою бюрократією мінус подавати декларацію, мінус бюрократія – 40-50 тисяч і то не можуть знайти", - каже Михайло Серебряков, виконавчий директор громадської організації "Разом проти корупції".
Михало каже, на всю країну лише 500 екзаменаторів і він пропонує усім підняти зарплатню вдівічі і забронювати, щоб їх не забрали в армію. Але чи справді талонна біда поки нездоланна - ми спробували дізнатися у керівника головного сервісного центру МВС України.
Також Микола Рудик визнає, відколи зняли ліміт на кількість спроб, переважна більшість здають екзамен не з першого разу, а це також навантаження на екзаменаторів.
А ще, запевняє, що корупцію у його відомстві подолали. Він показує залу для складання теоретичного екзамену. Камери по периметру, камера, яка фіксує будь-які рухи студента. Камери пишуть також кожен рух студента і на практичному іспиті.
Натомість директори автошкіл натякають, інколи в регіонах разом з талончиком ділки можуть запропонувати ще й конкретний - найпростіший маршрут для учня, на якому він здаватиме екзамен.
Юристка Ірина Козаченко-Пайє каже, у Франції все значно простіше.
З 1 січня 2024 року у Франції знизили вік для проходження іспитів. Так, з 17 років можна їздити. Чи не єдине, чим українська система подібна до французської - то це вартістю навчання. У Києві, наприклад вона уже сягає 1000 -1100 євро. І навіть заплативши такі кошти за навчання, потрібно довго вистояти у чергах, щоб здати екзамен ввечері.
Отримати легальне посвідчення водія в Україні заразь справді не просто. Війна - головна причина талонного дифіциту. Але і директори автошкіл і керівництво сервісних центрів в один голос кричать - не шукайте посередників, які обіцяють допомогти, або й взагалі продати вам права.
До речі, саме жінки різко збільшили попит на водійські права. Чоловіки в армії - а родинне авто хтось повинен водити, возити дітей у школу. Але можливо саме цим жінкам вирішувати і са му проблему з екзменаторами і самі займуть вакантні посади. Поки чоловіки на фронті.