U-News » Авто-мото » Вироблено у Києві: яким був перший український електромобіль
Всі новини

Вироблено у Києві: яким був перший український електромобіль

Електромобільний бум наших днів далеко не перший в історії автомобілізації. Та й в перервах між сплесками інтересу до батарейних машин то там то тут з’являлись цілком перспективні проекти та готові конструкції.

В перші роки української Незалежності в столиці було підготовлено не просто цікаву машину – електромобіль "Київ-1103" був відразу спроектований під серійне виробництво.

Про те, яким міг бути серійний український електромобіль зразку 1990-х, читайте в матеріалі РБК-Україна.

При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, НВЦ "Інформатика" та НВО ЕТАЛ.

То була пора відкритих перспектив і романтичних надій, у тому числі в плані бізнесу та великих технічних проектів. Науково-виробничий центр "Інформатика" (директор к.т.н. В. Татаренко) на початку 1990-х почав розвивати проект з виробництва електромобіля української конструкції. Рівень компанії дозволяв подібні плани, тим більше що вони підтримувались державою – Міністерство промисловості та транспорту та Комітет з науково-технічного прогресу надали організаційну та фінансову підтримку.

Яким був електромобіль "Київ-1103"

Компанія запланувала тоді дві моделі українського електромобіля: легковий автомобіль та компактний вантажопасажирський фургон, обидва – для міських умов із добовим пробігом 150 – 200 км. До наших днів збереглась інформація про легкову машину.

Кузов був виконаний зі склопластику, основні вузли шасі взяли готові від машин ЗАЗу та ЛуАЗу. Тяговий електродвигун підібрали в авіації – від стартера винищувача МІГ, колекторний електромотор постійного струму розвивав 18 кВт, і важив при тому всього 11 кілограм. Електронні блоки та кабелі проводки зробили на НВО ЕТАЛ в Олександрії (Кіровоградська область).

Показово, що конструктори розуміли велике значення дизайну передового на той час транспортного засобу. Відтак, до створення стилю залучили професійних дизайнерів, знайшли підприємство у Чехії, яке взялося виготовлювати готові кузови.

Довго підбирали батареї (що не дивно): пробували стандартні вітчизняні, спеціальні імпортні, зрештою зупинилися на новітній розробці ізраїльських вчених (між іншим, колишніх харків’ян). Акумулятори були свинцево-кислотними, тому вийшли недорогими і технологічними, їх передбачалося випускати також в Україні з перспективою постачання на ринки Європи. У поєднанні з українською електронікою машина без підзарядки легко проїжджала до 200 км.

Остаточний варіант конструкції отримав назву "Київ-1103" і успішно обкатувався на вулицях української столиці.

"Київ-1103" і серійне виробництво

Тоді ж, у середині – наприкінці 1990-х було зроблено багато кроків до запуску електромобіля у серійне виробництво. Підготували приміщення, встановили виробниче обладнання, знайшли постачальників сировини та матеріалів.

Але економічна ситуація в країні погіршувалася, держава не змогла надати гарантій інвесторам – що, до речі, було типовою картиною тих часів і для більш масштабних проектів. Природньо, що налагодити промислове виробництво без іноземних фінансових ресурсів одна-єдина компанія НВЦ "Інформатика" не змогла.

Що стало з машиною "Київ-1103"

Автомобільним історикам вдалося прослідкувати долю останнього варіанту українського електромобіля під ім'ям "Київ-1103". Машина залишалась в експлуатації як мінімум до 2002 року. Потім вона стала на відстій у приватній автомайстерні на київській Деміївці (в районі пр-ту Науки), і в більш-менш комплектному стані ще декілька років залишалася на зазначеній території. Проте, згодом сліди її загубилися.

Коротко

Сьогодні ми розуміємо, що електромобіль не може поширюватись і розвиватись як вид транспорту сам по собі – без участі держави, великого бізнесу і суспільства в цілому. Прикро, що наприкінці 1990-х той цілком реальний проект не отримав підтримки, але в нас немає впевненості, що у його засновників щось би вийшло сьогодні – хоча нинішня ситуація більш сприятлива. Тож єдине, про що можна дійсно пошкодувати – що не вдалося зберегти той самий діючий екземпляр. Хоча відомостей, що його знищено остаточно, і нас теж немає.

Читай U-News в Google News

Читають Коментують
Тромбоз: 6 ознак, що в організмі може бути потенційно смертельний згусток крові
47 728
Робітники випадково відремонтували кухню не в тому будинку: як відреагувала господиня
38 436
Ескортниць приїхало в рази більше: економічний форум у Давосі поставив оригінальний рекорд
28 749
У Росії переписали підручник з історії: як пояснили війну в Україні
22 397
Стюардеси заклеїли рот 69-річній п'яній пасажирці: що вона утнула
21 597
Онколог перерахувала кращі продукти для оздоровлення кишечника
20 864
Чоловік повернувся додому із заробітків й потрапив на власний похорон: як це сталося
19 127
У Сполучених Штатах планують депортувати мігрантів в СРСР
17 829
48-річний чоловік “по вуха закохався” у 104-річну вдову: суд не повірив у їхній роман
15 590
Розкрито секрет краси Шарліз Терон: що дозволяє акторці виглядати на 10 років молодшою
13 348
За 5 років мама тричі народила близнюків: лікарі кажуть, що це диво
12 563
Подружжя взялось за відновлення 135-річного будинку, а потім побачило, що під ним
10 650
Буданов відповів на вкиди про «загрозу для існування України» анекдотом
9 886
Чому мотор автівки раптово глухне посеред дороги
0
Ігор Кондратюк назвав імовірного переможця Нацвідбору на Євробачення-2025
0
Від 30 тисяч доларів: Tesla анонсувала нові дешеві електромобілі
0
Які дерева не можна саджати поруч з грушею
0
Як доглядати за капустою, щоб зав`язувались та росли великі качани
0
Секрет застосування попелу на городі: що потрібно спалити
0
Цей тиждень буде найвдалішим для чотирьох знаків Зодіаку
0
Тримісячний українець встановив рекорд за найдовше волосся серед немовлят
0
В Україні посилюють нагляд за водіями: кількість штрафів різко зросте
0
Коли Прощена неділя 2025 року за новим календарем: які слова слід вимовляти, історія, традиції
0
Скільки квашеної капусти можна їсти на день: лікарі вирахували точну цифру
0
Як використовувати соду при вирощуванні помідорів
0
Дівчина Тараса Цимбалюка зробила пластичну операцію і показала, як її підтримує актор
0
10 проблем, з якими стикаються майже всі пари: як їх подолати

У стосунках всі ми трохи герої свого серіалу - зі сварками, ...

Медики розповіли, які жінки більш схильні до ризику циститу

Медики з Німеччини розповіли, які жінки схильні до ризику ...

Синусит: причини виникнення, промивання мигдаликів для лікування та запис у Львові

  Синусит – це запалення придаткових пазух носа, яке може ...