U-News » Авто-мото » Вироблено у Києві: яким був перший український електромобіль
Всі новини

Вироблено у Києві: яким був перший український електромобіль

Електромобільний бум наших днів далеко не перший в історії автомобілізації. Та й в перервах між сплесками інтересу до батарейних машин то там то тут з’являлись цілком перспективні проекти та готові конструкції.

В перші роки української Незалежності в столиці було підготовлено не просто цікаву машину – електромобіль "Київ-1103" був відразу спроектований під серійне виробництво.

Про те, яким міг бути серійний український електромобіль зразку 1990-х, читайте в матеріалі РБК-Україна.

При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, НВЦ "Інформатика" та НВО ЕТАЛ.

То була пора відкритих перспектив і романтичних надій, у тому числі в плані бізнесу та великих технічних проектів. Науково-виробничий центр "Інформатика" (директор к.т.н. В. Татаренко) на початку 1990-х почав розвивати проект з виробництва електромобіля української конструкції. Рівень компанії дозволяв подібні плани, тим більше що вони підтримувались державою – Міністерство промисловості та транспорту та Комітет з науково-технічного прогресу надали організаційну та фінансову підтримку.

Яким був електромобіль "Київ-1103"

Компанія запланувала тоді дві моделі українського електромобіля: легковий автомобіль та компактний вантажопасажирський фургон, обидва – для міських умов із добовим пробігом 150 – 200 км. До наших днів збереглась інформація про легкову машину.

Кузов був виконаний зі склопластику, основні вузли шасі взяли готові від машин ЗАЗу та ЛуАЗу. Тяговий електродвигун підібрали в авіації – від стартера винищувача МІГ, колекторний електромотор постійного струму розвивав 18 кВт, і важив при тому всього 11 кілограм. Електронні блоки та кабелі проводки зробили на НВО ЕТАЛ в Олександрії (Кіровоградська область).

Показово, що конструктори розуміли велике значення дизайну передового на той час транспортного засобу. Відтак, до створення стилю залучили професійних дизайнерів, знайшли підприємство у Чехії, яке взялося виготовлювати готові кузови.

Довго підбирали батареї (що не дивно): пробували стандартні вітчизняні, спеціальні імпортні, зрештою зупинилися на новітній розробці ізраїльських вчених (між іншим, колишніх харків’ян). Акумулятори були свинцево-кислотними, тому вийшли недорогими і технологічними, їх передбачалося випускати також в Україні з перспективою постачання на ринки Європи. У поєднанні з українською електронікою машина без підзарядки легко проїжджала до 200 км.

Остаточний варіант конструкції отримав назву "Київ-1103" і успішно обкатувався на вулицях української столиці.

"Київ-1103" і серійне виробництво

Тоді ж, у середині – наприкінці 1990-х було зроблено багато кроків до запуску електромобіля у серійне виробництво. Підготували приміщення, встановили виробниче обладнання, знайшли постачальників сировини та матеріалів.

Але економічна ситуація в країні погіршувалася, держава не змогла надати гарантій інвесторам – що, до речі, було типовою картиною тих часів і для більш масштабних проектів. Природньо, що налагодити промислове виробництво без іноземних фінансових ресурсів одна-єдина компанія НВЦ "Інформатика" не змогла.

Що стало з машиною "Київ-1103"

Автомобільним історикам вдалося прослідкувати долю останнього варіанту українського електромобіля під ім'ям "Київ-1103". Машина залишалась в експлуатації як мінімум до 2002 року. Потім вона стала на відстій у приватній автомайстерні на київській Деміївці (в районі пр-ту Науки), і в більш-менш комплектному стані ще декілька років залишалася на зазначеній території. Проте, згодом сліди її загубилися.

Коротко

Сьогодні ми розуміємо, що електромобіль не може поширюватись і розвиватись як вид транспорту сам по собі – без участі держави, великого бізнесу і суспільства в цілому. Прикро, що наприкінці 1990-х той цілком реальний проект не отримав підтримки, але в нас немає впевненості, що у його засновників щось би вийшло сьогодні – хоча нинішня ситуація більш сприятлива. Тож єдине, про що можна дійсно пошкодувати – що не вдалося зберегти той самий діючий екземпляр. Хоча відомостей, що його знищено остаточно, і нас теж немає.

Читай U-News в Google News

Читають Коментують
Стало відомо, які продукти різко підвищують рівень цукру в крові
36 520
Робітники випадково відремонтували кухню не в тому будинку: як відреагувала господиня
17 992
Наречений скасував весілля через SMS коханої його 12-річній доньці: що вона написала
15 256
Мільйонер-жартівник склав заповіт, від якого плакало ціле місто
14 151
Російські пропагандисти вчергове зганьбилися, коли хотіли показати “кладовище знищеної української бронетехніки”
14 024
Чому навіть хороші й надійні чоловіки зраджують: психолог назвав 8 причин
12 639
Російська тенісистка люто відгамселила себе ракеткою по голові
11 068
Високий холестерин: ознаки в ногах вкажуть на небезпечний стан
10 844
"Навіть нічого не пила": телеведуча Барбір насмішила конфузом зі штанями
10 094
Які продукти не можна мити перед приготуванням та вживанням у їжу: шкідливо і навіть небезпечно
8 685
Знайдено простий спосіб запобігти розвитку високого артеріального тиску
8 255
Від холестерину і для довголіття: простий, але корисний фрукт
7 694
Названо продукти, які підвищують рівень «поганого» холестерину
7 179
Зеленський розповів про "міст" до закінчення війни
0
Оксана Білозір у центрі подій на Курщині: що привело артистку до рф
0
Чоловік не може продати будинок через сусіда та його "витвір мистецтва": що він зробив
0
Як продовжити термін служби турбованого двигуна: поради механіка
0
4 речі, які не можна залишати на передньому або задньому сидінні автомобіля
0
Мама-красуня, а батько — фанат Трампа: як виглядали в молодості батьки зірки Леді Гаги
0
Друзі Бреда Пітта розповіли, що спільного він має зі своєю новою нареченою
0
Демі Мур здійснила рідкісний вихід із трьома доньками від Брюса Вілліса
0
РФ знала про загрозу вторгнення до Курської області: чому в Кремлі нічого не вдіяли
0
Олександр Будько: як герой шоу "Холостяк" долав втому та виклики на шляху до кохання
0
Краще залишити на весну. Сім фруктових дерев, які не переживуть зиму: що не можна саджати восени
0
Врятуйте врожай: для чого розкидають кавунові кірки на городі
0
30 днів на все про все: як ТЦК обмежує водійські права «ухилянтів»
0
Маша Єфросініна у глибокому декольте влаштувала відверту зйомку в центрі Києва

Українська ведуча Маша Єфросініна поділилась відвертим ...

Фатальні помилки під час сексу, через які партнер може втекти

Під час заняття сексом варто окрім задоволення себе і ...

Кардіолог назвав продукт для сніданку, якого слід уникати гіпертонікам

Ваша дієта може відіграти величезну роль у різних умовах. ...