Чому не можна форсувати глибокі калюжі, через що виходить з ладу турбіна двигуна, що потрібно перевірити в уживаному автомобілі одразу після покупки?
На запитання читачів «АвтоСвіту» відповідає начальник департаменту сервісу «УКРАВТО ГРУП» Олександр Чаленко.
Побачивши глибоку калюжу, деяким водіям складно втриматись і не проїхати нею на повній швидкості. Наскільки це безпечно для автомобіля?
Найчастіше форсування глибокої водної перешкоди закінчується втратою номерного знака, пробитим колесом чи піддоном. А особливо невдачливим загрожує серйозніша небезпека, адже вода може потрапити в повітрозабірник і викликати гідроудар у двигуні. Це коли вода потрапляє в циліндр двигуна, а поршень при ході у бік верхньої мертвої точки намагається її стиснути. В результаті на двигун чекає дорогий і довгий капремонт.
До речі, дрібні калюжі можуть бути не менш небезпечними, ніж глибокі: часто виникає так зване аквапланування. Колеса починають ковзати шаром води, втрачаючи зчеплення з дорогою, і автомобіль стає некерованим.
У міському середовищі після сильної зливи перед форсуванням калюжі найкраще придивитися до транспорту перед вами. Якщо легкові машини долають калюжу без проблем – добре. А от якщо навіть у вантажівок вода приховує половину колеса – не лізьте! Шукайте об’їзд, зупиніться, але не ризикуйте.
На заміських дорогах, коли немає можливості об’їхати калюжу, є сенс вийти з машини та потикати в неї палкою, оцінивши глибину. Зважившись на форсування, не перемикайтеся вище за першу передачу: на підвищених обертах вихлопну систему водою не заллє.
І останнє: коли калюжа залишиться позаду, спробуйте кілька разів обережно пригальмувати, щоб просушити гальмівні диски, колодки чи барабани.
Часто залишаю машину на «ручнику» під час стоянки. Помітив, що останнім часом стоянкове гальмо звільняється насилу. Що це може бути?
Ці симптоми можуть бути викликані заклинюванням троса стоянкового гальма, а також можуть виникнути через несправність поворотного механізму колодок «ручника». Для точного визначення несправності необхідно провести детальну діагностику гальмівної системи.
Кажуть, що раніше двигуни мали більший ресурс та були надійнішими ніж сучасні агрегати. Чи це дійсно так?
Вважаю, що так. Зараз при створенні нового двигуна пріоритетом стають його дешевизна та мініатюризація. Якщо раніше у конструкцію деталей закладали приблизно півтора коефіцієнта запасу, що дозволяло не побоюватися короткочасних перевантажень та більшості аварійних ситуацій, то сьогодні запаси міцності знижено до мінімуму.
Мало того, конструкційні матеріали дешевшають, але середній ефективний тиск і літрова потужність одночасно зростають. Збільшуються як теплові, так і механічні навантаження на деталі. Не випадково частину відповідальності за життєстійкість двигуна сьогодні покладають на моторні оливи. Настала епоха одноразових конструкцій, з цим просто треба змиритися.
Що буде з двигуном, якщо в ньому взагалі не міняти оливу?
Через чад та інші супутні проблеми, кількість оливи в системі зменшуватиметься синхронно з погіршенням її змащувальних властивостей і збільшенням в’язкості. Через це виросте теплове навантаження на деталі тертя двигуна, тиск в системі змащування знизиться, і мотор заклинить.
Що необхідно перевірити в уживаній машині відразу після покупки?
Насамперед потрібно замінити ті витратні матеріали, перевірити які неможливо: оливи та інші технічні рідини, оливний та паливний фільтри, ремінь ГРМ. Також можна поміняти повітряний та салонний фільтри, свічки. Слід визначити ступінь зносу гальмівних колодок та дисків, оцінити стан шин за глибиною протектора та загальним ушкодженням.
В автомобілях з роботизованими коробками передач системи утримання на підйомі часом поводяться непередбачувано – машина відкочується назад. Чому?
Роботизована коробка передач (неважливо, з одним зчепленням або двома) за своєю суттю – «механіка» з автоматизованим вичавлюванням зчеплення та перемиканням передач. Тому хоч би мінімального відкочування на підйомі не уникнути.
«Противідкочування» може працювати через стоянкове гальмо. Зазвичай ця функція називається Auto Hold. Якщо її активувати, вона включатиметься при кожній зупинці, незалежно від наявності ухилу – при цьому відкочування немає в принципі. Ба більше, можна стояти на світлофорі, не тримаючи ногу на гальмі, машина нікуди не покотиться.
Буває, що утримання реалізовано через робочу гальмівну систему. У цьому випадку колодки «розпускаються» не відразу, а через кілька секунд, за які водій переносить ногу з однієї педалі на іншу. Тут все залежить від налаштувань.
Чому виходять з ладу турбіни двигунів?
Турбіна переважно виходить з ладу через неналежні умови експлуатації та неякісне обслуговування. Найчастіше турбіни ламаються при агресивній їзді, заправці неякісним пальним, використанні поганої оливи та експлуатації в умовах високої температури. Брудна або неправильно підібрана моторна олива призводить до швидкого зносу підшипників та інших компонентів турбіни, а високі температури прискорюють старіння матеріалів, тому важливо стежити за системою охолодження.
Підвищений тиск у двигуні та нерівномірна робота циліндрів, інші проблеми з силовим агрегатом також можуть призвести до виходу турбіни з ладу. Варто уникати різких прискорень, які призводять до сильних навантажень на турбіну, а перед тривалою експлуатацією потрібно дати мотору та турбіні прогрітися, щоб уникнути термічних шоків. Також не можна вимикати двигун відразу після поїздки – потрібно дати йому попрацювати кілька хвилин, щоб турбіна охолола.
У середньому ресурс турбіни становить 200-250 тис. км. Агрегати автомобільних брендів з гарною репутацією часто служать довше завдяки якісним матеріалам та сучасним технологіям.