Історія залізничного транспорту в Україні починається з 4 листопада 1861 року, коли до Львова (тоді Лемберг) прибув перший залізничний склад. Поїзд називався "Ярослав" і з'єднував Відень і Львів, проходячи через Краків і Перемишль. Цей день закарбований у нашій історії як День залізничника. Пропонуємо ознайомитися з цікавими фактами з історії розвитку залізничного транспорту в Україні.
Доторкнутися до історії
Купити квитки на потяг, як у старих фільмах, тепер може кожен. Раніше паровозні тури організовувалися головним чином для іноземних туристів за високими цінами, але тепер вони доступні кожному охочому. Один із таких цікавих маршрутів можна знайти в селі-музеї Колочава, розташованому в Закарпатській області.
Маршрут пролягає через мальовничі українські села і дарує незабутні враження від поїздки на старовинному транспорті. Купити залізничний квиток на автентичний паровоз - це чудова ідея для тих, хто хоче не тільки насолодитися краєвидами, а й зануритися в історію залізничного транспорту і дізнатися про його значущість для розвитку країни.
Різнокольорові поїзди
Більшість українських мандрівників звикли до традиційних кольорів Укрзалізниці - синьо-жовтих, проте раніше можна було купити залізничні квитки у вагони різних кольорів. З початку ХIX століття поїзди в Україні мали унікальний вигляд, оскільки вагони різних класів були пофарбовані в різні кольори. I клас вагонів був синім, II клас - жовтим, III клас - зеленим, а IV клас - сірим. Така колірна градація давала змогу легко визначити клас вагона.
Крім того, існували так звані "вагони-мікс" - змішаного класу, у яких кожна половина належала до того чи іншого класу і відповідно була пофарбована у свій колір. Це створювало ляльковий ефект. Ніби пасажири купують квитки на потяг до казкової країни.
З плином часу та розвитком залізничної системи, градація за класами та відповідна колірна схема поступово застарівали. Сучасні потяги вже не використовують таке колірне кодування, і класифікація вагонів здійснюється за іншими параметрами.
Старовинний залізничний міст
На території України існує унікальний ікальний залізничний міст, який є найстарішим у Європі. Він був побудований у 60-ті роки XIX століття і перетинає річку Інгул у північно-західній частині міста Кропивницького.
Особливість цього мосту полягає в тому, що хоча металева його частина неодноразово піддавалася заміні та модернізації, кам'яні опори витримали випробування часом, пережили дві світові війни та одну громадянську. Вони продовжують служити вже понад 150 років, що робить цей міст не тільки історично значущим, а й важливим об'єктом інженерної спадщини.
Цей міст є свого роду пам'ятником технічним та архітектурним досягненням, а також символом міцності та довговічності інфраструктури залізничного транспорту в Україні.
Найдовший залізничний маршрут в Україні
Усі знають, що Україна - найбільша країна в Європі. Однак мало хто здогадується, скільки часу займе подорож потягом через усю її територію. Відповідь знають ті, хто купував квиток на потяг Ужгород - Лисичанськ.
Відстань між цими містами залізничними шляхами становить 1664 км. Цей маршрут є одним із найпротяжніших, з коли-небудь пропонованих Укрзалізницею. Він з'єднує 10 областей України, простягаючись від заходу до сходу країни. Час у дорозі становитиме 32 години.
Старі залізничні колії
В Україні досі функціонують рідкісні екземпляри давніх вузькоколійних залізниць. З моменту їхньої появи у ХІХ столітті залишилося всього п'ять: "Карпатський трамвай", "Поліський трамвай", Боржавська, Колочавська та Гайворонська вузькоколійки. Варто зазначити, що ще 100 років тому подібні залізниці існували десятками і були широко поширені в західній частині країни.
Вузькоколійні залізниці будувалися тимчасово або з метою перевезення вантажів. Однак сьогодні їхнє використання здебільшого зводиться до демонстрації як музейних експонатів. Тому купити квитки на потяг, який ходить по вузькій колії зараз, на жаль, неможливо. Ці вузькоколійки стали частиною історичної спадщини України.
Сучасні досягнення українського залізничного транспорту
Не тільки історичними експонатами може похвалитися українська залізниця. У 2012 році в Україні вперше з'явилися абсолютно нові надшвидкісні електропоїзди Інтерсіті. Це стало проривом для Укрзалізниці.
Сучасні поїзди Інтерсіті та Інтерсіті+ в Україні мають потенційну максимальну швидкість до 160 км/год. Однак насправді, через погану якість залізничних колій, їхня швидкість значно знижується. У середньому, вони рухаються зі швидкістю не більше 96 км/год. Лише на деяких напрямках, як-от Київ - Харків і Київ - Львів, швидкість іноді досягає 110 км/год. Що стосується звичайних пасажирських поїздів, то їхня середня швидкість зазвичай становить близько 50 км/год.
Зазначимо, що є оптимістичні прогнози на майбутнє. Міністр інфраструктури України заявив про модернізацію залізничних колій, і до 2030 року планується значне оновлення інфраструктури. У результаті цієї модернізації очікується, що потяги зможуть курсувати Україною зі швидкістю до 350 км/год. Тож незабаром українці та гості країни зможуть купити залізничні квитки на надшвидкісний поїзд і вже за кілька годин бути на іншому кінці країни.