При роботі автомобілів в умовах низьких температур особливої актуальності набуває проблема пуску та прогріву двигуна у найкоротший період часу. Щоб ефективно прогріти двигун, використовується ряд заходів, які мають різну ефективність.
Вплив низьких температур на роботу двигуна
При зниженні температури навколишнього повітря важливо створити умови, необхідні пуску і прогріву двигуна, стає складніше.
Непрогрітий двигун відразу після пуску не може розвивати повної потужності через порушення процесів сумішоутворення та згоряння палива, а також через різке (порівняно з робочими температурами) погіршення умов змащення. Тому початок роботи двигуна із навантаженням після пуску обов'язково передує період прогріву.
Цей період в залежності від конструкції та типу двигуна, а також температури навколишнього середовища може становити від кількох хвилин до десятків хвилин. Правильний прогрів двигунів після пуску є одним із найважливіших факторів, що забезпечують їхню безаварійну роботу в холодну пору року та підвищують міжремонтний період.
Постійна робота переохолодженого двигуна неминуче підвищує знос його деталей, у першу чергу циліндрів та поршневих кілець, а також викликає інші небажані явища, наприклад, осмолення деталей дизеля. Тому при експлуатації двигунів у зимових умовах необхідно прагнути звести до мінімуму час їх прогрівання після пуску до досягнення нормальної робочої температури охолоджувальної рідини та оливи. У противному випадку незабаром прийдеться купити мотор чи витрачатись на дорогий ремонт.
Проблеми, які виникають у зимовий період
Основні проблеми зводяться до наступного:
- Внаслідок підвищення в'язкості моторного масла і збільшення у зв'язку з цим моменту опору прокручування колінчастого валу, падіння ємності акумулятора, знижується кількість обертів прокручування колінчастого валу двигуна.
- У результаті зниження температури повітря, що надходить в циліндри з навколишньої атмосфери, зменшення тиску початку стиснення, підвищення тепловіддачі в стінки циліндра та збільшення витоку повітря при стисканні через зменшення числа обертів прокручування колінчастого валу холодного двигуна знижується температура кінця стиснення.
- Внаслідок підвищення в'язкості палива, низьких температур у циліндрі двигуна і зменшення числа обертів прокручування колінчастого валу погіршується процес сумішоутворення (випаровуваність і розпилювання) палива.
Технічні рішення
Найефективніший спосіб скорочення часу прогрівання двигуна після пуску - хороший розігрів його перед пуском. Основним показником, за яким оцінюється прогрів двигуна, є температура охолоджуючої рідини та оливи, що циркулюють у системах охолодження та змащення.
У процесі прогріву двигуна, коли через низьку температуру масла прокачування його насосом погіршується, кількості масла, що надходить до підшипників колінчастого валу, може виявитися недостатнім для відведення тепла, що утворюється у результаті тертя автозапчастини. Отже, значно прискорити прогрівання двигуна після пуску шляхом збільшення кількості обертів колінчастого валу двигуна неможливо. Більше того, збільшувати кількість обертів недостатньо прогрітого двигуна небезпечно, оскільки це може призвести до місцевого виплавлення підшипників колінчастого валу, і як результат – потреба у заміні авто запчастини.
При конструюванні автомобілів автовиробники передбачають пристрої для прискорення прогріву та підтримки нормального теплового режиму двигуна: жалюзі радіаторів, термостати, термостатичні керовані вентилятори з правильним режимом роботи двигуна після пуску дозволяють дещо скоротити тривалість прогріву двигуна.
Експлуатаційні поради для водіїв
Зима - складний час для автомобілістів, тому важливо заздалегідь підготувати свій автомобіль до холодів та снігу, а також купити запчастинита аксесуари, необхідні для цього:
- Перевірте стан акумулятора та зарядіть його за потреби. Холод знижує його ємність і може призвести до того, що автомобіль не заведеться.
- Перевзуйте свій автомобіль на зимову гуму. Вона забезпечує краще зчеплення з дорогою та зменшує гальмівний шлях на слизькому покритті.
- Заправте бак повністю або майже повністю. Це запобігає утворенню конденсату у паливній системі та захистить від замерзання палива.
- Підготуйте аварійний набір, який повинен включати: лопату, щітку, скребок, трос, ліхтар, ковдру, рукавички, воду.