Автомобілі на водневих паливних елементах 30-40 років тому розглядалась у якості реальної альтернативи електромобілям при плануванні масових “зелених” транспортних засобів.
Але час показав, що за рядом причин, у першу чергу пов’язаних з транспортуванням водню, електромобілі простіше експлуатувати та обслуговувати. Але попри це ряд автовиробників та світових ринків все ще вірить у авто на водні. Ми відібрали п’ятірку найцікавіших машин на паливних елементах.
Toyota Mirai
Японський повнорозмірний седан, що працює на водні, випускається вже у другій генерації. Актуальне покоління Toyota Mirai дебютувало в грудні 2020 року. Автомобіль збудовано на платформі TNGA, яку машина ділить з Toyota Crown.
Цікаво, що перше покоління “Тойоти” мало привід на передню вісь, а новинка стала задньопривідною. Після переходу на задній привод Mirai дещо виросла в розмірах. Потужність силової установки збільшена приблизно на 30 сил, з 155 до 185 к.с., а запас ходу зріс зз 505 до 850 км. Під днищем автомобіля розташовуються 2 резервуари для зберігання водню під тиском 70 МПа. Один балон знаходиться в передній частині автомобіля, його ємність 60,0 літрів, а другий балон ємністю 62,4 літра знаходиться позаду.
Не секрет, що замість чадного газу із вихлопної труби седана виходить водяна пара. Інженери японського автовиробника в результаті випробувальних тестів підрахували, що за чотири кілометри пробігу об’єм вихлопу склав 240 мілілітрів води. Наразі воднева Toyota у Європі доступна у двох комплектаціях, які коштують 46 і 61 тисяча євро відповідно.
Hyundai Nexo
Компактний кросовер Hyundai Nexo офіційно представили на виставці CES 2018 року. Новинка замінила Hyundai Tucson FCEV. Авто на водневих елементах корейського автовиробника має номінальний запас ходу у 666 км. Автомобіль оснащений трьома паливними баками загальною ємністю 156 л проти 140 л у попередньої моделі.
Nexo побудований на спеціально розробленій платформі. Серед її особливостей – полегшена конструкція, трансмісія, розрахована на більшу тягу, та виокремлене місце для балонів з воднем. Nexo має силову установку потужністю 163 к.с. і 400 Нм. Автовиробник зазначає, що водневий кросовер за три хвилини заправляє балон на 5 кг, якого вистачить на 500 км пробігу.
Цікаво, що автовиробник на компоненти паливних елементів надає гарантію в 10 років, або 160 000 км. Залежно від ринку, у Європі Hyundai Nexo коштує від 65 до 76 тисяч євро.
BMW iX5 Fcell
BMW iX5 Hydrogen – це модифікація серійного кросовера X5, на який встановили водневу силову установку. Вона складається із електрохімічного генератора, паливних елементів, електродвигуна та двох балонів для зберігання водню.
Генератор потужністю 170 к.с. розмістився під капотом. Запас водню зберігається у двох композитних балонах, встановлених у центральному тунелі та за задніми сидіннями. Маса водню – 6 кг. Під підлогою багажного відділення знаходиться літій-іонний акумулятор. Паливні елементи для тягової батареї постачає Toyota, з якою BMW співпрацює у галузі паливних елементів з 2013 року.
Пікова потужність тягового електродвигуна, встановленого на задній осі, складає 401 к.с. Але розвинути її двигун може лише на короткий час та при достатньому рівні заряду акумулятора. Коли акумулятор розрядиться, електродвигун зрівняється за потужністю із електрохімічним генератором, тобто він видаватиме 170 к.с. Заявлена дальність ходу — 504 км. За офіційними даними, наразі придбати водневий баварський кросовер не так вже й просто, адже анонсований типаж спеціального видання – лише 100 екземплярів.
Toyota Crown FCEV
Японський автовиробник представив седан Toyota Crown FCEV у листопаді 2023 року. Новий седан укомплектували силовою установкою від Mirai другого покоління. Машина має задньопривідну компоновку. За даними виробника, без дозаправки Crown FCEV здатен проїхати до 820 км, а заправка балонів воднем займає лише 3 хвилини.
FCEV оснащений трьома баками для водню під високим тиском і паливними елементами, а також є електродвигун на задній осі, який видає174 к.с. і 300 Нм. Седан також оснащений літій-іонним акумулятором ємністю 4,0 кВт*год.
Ціни на водневий седан починаються з позначки у 55 000 доларів, що на 7 000 доларів більше, ніж коштує базова комплектація такої ж Toyota Crown, але з класичною гібридною силовою установкою. За прогнозами Toyota, щомісяця на японському заводі вироблятись близько 600 екземплярів водневого авто. Клієнти в Японії також можуть придбати водневий Crown через сервіс передплати Kinto.
Aion LX FUEL CELL
На спеціальному заході GAC Tech Day в липні 2020 року компанія GAC представила кросовер Aion LX на паливних елементах. Запас ходу автомобіля перевищує 650 кілометрів.
У компанії кажуть, що водневий кросовер пройшов складні випробування на безпеку, такі як зіткнення зі швидкістю 32 км/год у бічну колону та зіткнення зі швидкістю 80 км/год ззаду, і при цьому воднева силова установка залишалась герметичною та цілком безпечною.
Основним ринком збуту стало місто Гуанчжоу, адже мегаполіс дуже старанно працює над інтеграцію водневих авто. Адміністрація міста вирішила взяти на себе лідерство в Китаї в цій галузі та має на меті придбати для своїх потреб не менше 2500 автомобілів на паливних елементах до 2025 року. У місті до кінця року також встановлять 50 водневих заправних станцій. Для них будуть виробляти близько 30 000 тон водню на рік, та імпортувати ще близько 10 000 тонн.