Те, що завантажений автомобіль споживає набагато більше пального, ніж «порожній», нікого не дивує.
Але наскільки збільшується витрата та як вона залежить від швидкості руху? Наші польські колеги з Auto Swiat влаштували експеримент, в реальних умовах порівнявши витрату пального автомобіля без навантаження, з багажником на даху, з кріпленням для велосипедів та з кріпленням та багажником одночасно.
Для тесту використали дуже економічний автомобіль, тобто Volkswagen Passat з двигуном 2.0 TDI потужністю 150 к.с., який реагує на збільшення навантаження помірним підвищенням витрати пального.
Аксесуари для випробування – не бюджетні, тобто потенційно якісні з погляду на аеродинаміку. Поперечні дуги та 400-літровий бокс на даху – Whispbar, платформа для велосипедів, закріплена на фаркопі – Thule.
Треба також враховувати, що машина під час випробувань була менш завантажена, ніж під час звичайних сімейних поїздок: єдиною людиною в салоні був водій, важкого багажу в багажнику не було.
Тобто отримані результати випробувань можна назвати оптимістичними, але й вони вражають – попри незначне збільшення навантаження (приблизно 90 кг додано до спорядженої маси автомобіля), витрата пального після встановлення кріплення, багажника та велосипедів зросла приблизно на 25-35%!
Але треба розуміти, що у сучасних автомобілях витрата пального багато в чому залежить ще й від того, як налаштований контролер двигуна. У багатьох моделях до швидкості 120 км/год автомобіль дуже економічний, але перевищення цієї межі достатньо, щоб споживання пального різко зросло.
Це є результатом того, що програмне забезпечення двигуна оптимізоване для мінімального споживання пального та викидів вихлопних газів під час офіційних випробувань, які проводяться відповідно до строго визначених циклів вимірювань.
Без навантаження
90 км/год – 3,6 л, 120 км/год – 4,9 л, 140 км/год – 6,5 л
Випробування проводилися на заміській трасі, на одній і тій самій ділянці з розрахунком середнього значення отриманих результатів, щоб виключити вплив таких факторів, як вітер, нахил дороги, їзда в «аеродинамічній тіні» інших автомобілів або тимчасове збільшення витрати пального через інтенсивну роботу кондиціонера. Для вимірювання споживання використовувалося обладнання, яке завантажує дані з діагностичного порту OBD. Перед початком тесту перевірено також тиск у шинах.
З поперечними дугами
90 км/год – 3,8 л, 120 км/год – 5,2 л, 140 км/год – 7 л
Для випробувань обрана максимально аеродинамічна модель поперечних дуг. Водій оцінив той факт, що дуги виявилися відносно тихими, але не настільки, щоб при вимкненому радіо можна було забути, що вони встановлені на даху автомобіля.
Збільшення витрати пального також було помітним – на 90 км/год тестовий Passat витрачав приблизно на 6% більше, ніж «порожній». На 140 км/год збільшення становило приблизно 7%. В міських умовах на малих швидкостях помітного підвищення витрати пального немає.
З велосипедами на платформі
90 км/год – 4 л, 120 км/год – 5,6 л, 140 км/год – 7,8 л
На нашу думку, найкращим і безпечним рішенням для перевезення велосипедів є платформа, встановлена на фаркоп. Велосипеди на неї набагато зручніше встановлювати, ніж на дах автомобіля.
Крім того, багато досліджень показують, що такий спосіб перевезення велосипедів значно менше впливає на споживання пального, ніж перевезення їх на даху. У нашому випадку на швидкості 90 км/год збільшення споживання пального склало приблизно 11 відсотків, а на 140 км/год автомобіль з трьома велосипедами споживав на 20 відсотків більше ніж без навантаження.
З багажником на даху
90 км/год – 4,2 л, 120 км/год – 5,6 л, 140 км/год – 7,8 л
Як впливає на витрату пального багажник на даху
Багажник на даху, навіть попри свою аеродинамічну форму, істотно збільшує опір повітря, що впливає на витрату пального. Вже на 90 км/год зафіксовано збільшення споживання приблизно на 16%. порівняно з їздою на незавантаженому автомобілі, а при 140 км/год це збільшення становило вже близько 20%. Ще один недолік багажника на даху – менший комфорт водіння, адже в салоні стає шумно.
З багажником та велосипедами
90 км/год – 4,6 л, 120 км/год – 6,4 л, 140 км/год – 8,4 л
У максимальному варіанті під час руху водій чітко відчував, що їде на завантаженому автомобілі, хоча в цьому конкретному випадку збільшення ваги було не суттєвим. Під час тестів споживання пального збільшилося на 28-30 відсотків у порівнянні з незавантаженим автомобілем.
Цікавий факт: хоча до 140 км/год споживання пального підвищувалося помірно та стабільно, після перевищення 150 км/год зростання стало дуже швидким: різниця у споживанні пального між швидкостями 150 та 155 км/год склало 2,1 л/100 км!