Великобританія ввела санкції щодо 18 російських нафтових танкерів та чотирьох суден для перевезення скрапленого природного газу. Це найбільші обмеження щодо тіньового флоту РФ, зазначили в МЗС Великобританії.
Загальна кількість підсанкційних нафтових танкерів досягла 43. Російський тіньовий флот є реальною небезпекою, вважають в уряді Сполученого королівства, інформує FREEДОМ.
Відносини Саудівської Аравії та Росії погіршуються. Це може призвести до зниження цін на нафту, кажуть аналітики. Раніше Ер-Ріяд не заважав партнеру по ОПЕК+ заробляти на продажу сировини. Тепер наслідний принц Саудівської Аравії відмовився їхати на майбутній саміт БРІКС у Казані. А влада країни має намір наростити видобуток та обвалити ціну на нафту до 50 доларів за барель, заявили в уряді Саудівської Аравії.
Ер-Ріяд не влаштовує мала частка на світовому ринку, а також те, що деякі країни ОПЕК+ не дотримуються квоти з видобутку. Зниження цін сильно вдарить по російському бюджету, вважають експерти. У дохідну частину бюджету РФ на 2025 рік закладено ціну на нафту в 70 доларів за барель.
“Оскільки з 2014 року на нафту припадає 30-50% річних надходжень до державного бюджету, Росія по суті є нафтовою державою. Режим Путіна управляє рентою та використовує її для фінансування військової агресії проти України… Російська нафта є одночасно джерелом сили, з якого фінансується війна, і потенційно слабким місцем — через чутливість до коливань ціни на світовому ринку”, — написав науковий співробітник Лондонської школи економіки та політичних наук Люк Купер в авторській колонці на платформі IPG.
Крім обвалу цін на нафту, Росія може зіткнутися й зі збільшенням собівартості. Вихід іноземних компаній з російського ринку та обмеження на постачання обладнання значно ускладнили процес видобутку нафти в Російській Федерації.
“Більшість із цих родовищ уже вичерпані практично на 90%. Нових родовищ не так багато й тому для того, щоб видобувати та навіть підтримувати видобуток на теперішньому рівні, Росії треба більше й більше витрачати гроші. Для Росії, для більшості родовищ критичний рівень цін — це десь 50-55 доларів за барель. Якщо нижче ці ціни йдуть, це просто забирає всі операційні та капітальні витрати”, — сказав директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко.
Через санкції серйозні проблеми виникли у країни-агресора і з транспортуванням сировини. Після того, як союзники Києва встановили цінову стелю в 60 доларів за барель, Москва зайнялася створенням так званого тіньового флоту. Тепер на старих танкерах під різними прапорами Росія перевозить більшу частину нафти та нафтопродуктів. Журналісти видання Politico стверджують — дев’ять випадків розливу нафти по всьому світу за останні два роки пов’язані із суднами російського тіньового флоту.
“Мало того, що ці судна старі й практично не регулюються, вони часто не застраховані… У тих випадках, коли відбуваються розливи, їхня ліквідація може обійтися прибережним країнам та їхнім платникам податків у мільйони, оскільки власників суден неможливо відстежити. Кораблі також можуть заблокувати торгівельні шляхи, такі як Суецький канал, якщо капітани втратять контроль над своїми суднами”, — пише Politico.
На створення тіньового флоту Росія витратила близько 10 млрд доларів. У червні 2024-го з його допомогою Російська Федерація постачала понад 4 млн барелів на добу.