Податкові органи намагаються збільшити збори за транспортним податком, який сплачують власники елітних авто вартістю від 2,66 млн грн, проте виходить у них не дуже.
За останній рік кількість податкових повідомлень, що розсилаються, підвищилася відразу в 5,5 разів, пише Інформатор.
Проте, фактичні ж збори з податку на розкіш знизилися. «Мінфін» дізнався, як складаються списки розкішних машин під податок, а податківці з юристами розповіли про суперечки з платниками та стягнення боргів. Про це видання пише 5 березня.
Які дорогі авто підлягають оподаткуванню і який його розмір
Спеціальний податок на дорогі автомобілі затвердили в Україні ще у 2014 році, коли Верховна Рада проголосувала за чергові зміни до Податкового кодексу. Документ із 1 січня 2015 року скасував збір на першу реєстрацію транспортного засобу та запровадив транспортний податок.
Спочатку потрібну інформацію податківцям надавали органи МВС. Але з лютого 2016 року до цієї роботи підключили Міністерство економіки. Міністерство почало подавати дані про машини, що підлягають оподаткуванню, до Державної податкової служби і регулярно публікувати відповідний перелік на своєму сайті.
Податок сплачується не лише приватними власниками, а й юридичними особами, якщо авто зареєстроване на підприємство.
«Оподаткуванню підлягають лише легкові автомобілі — авто, які за своєю конструкцією та обладнанням призначені для перевезення пасажирів із кількістю місць для сидіння не більше 9, включаючи водія. За вантажні, вантажопасажирські, спеціалізовані автомобілі, автобуси та інші транспортні засоби, які не належать до легкових автомобілів, сплачувати транспортний податок не потрібно. Інший момент: враховується саме рік випуску машини, а не час її використання. Визначити рік випуску допоможуть супровідні документи на купівлю. Якщо дата не підтверджується в них, то її можна з'ясувати за номером кузова (VIN-коду)", — уточнив адвокат, радник юридичної фірми Gracers Станіслав Польовий.
Список авто для транспортного податку змінюється щороку
Як пояснили «Мінфіну» у Міністерстві економіки, список авто для оподаткування складається на основі даних ДП «Держзовнішінформ» за цінами на нові авто.
«Виробники легкових автомобілів удосконалюють марки та моделі, що призводить до подорожчання вартості нових транспортних засобів», — пояснила пресслужба Мінекономіки.
Але якщо проаналізувати списки Міністерства за 8 років — до 2024 року включно, то побачимо майже дворазове скорочення списку авто під розкішний податок:
- 2017 рік — 344;
- 2018 рік — 331;
- 2019 рік — 349;
- 2020 рік — 224;
- 2021 рік — 249;
- 2022 рік — 186;
- 2023 рік — 360;
- 2024 рік — 184.
Це помітили не вперше, а спостерігали ще до вторгнення рф.
«Свого часу ЗМІ наголошували на ситуації, коли великої кількості задекларованих посадовцями розкішних автомобілів не було в списку Міністерства економіки і вони не підлягали оподаткуванню. З погляду українського законодавства, такі авто, як Rolls-Royce Ghost, різноманітні моделі Ferrari та Lamborghini, просто не вкладаються в список розкішних автомобілів від Мінекономіки. Як наслідок, трапляються курйозні ситуації, коли власники автомобілів ціною сотні тисяч доларів не підлягають оподаткуванню податком на розкіш», — зауважив партнер Moris, керівник практики податкового права, адвокат Василь Андрусяк.
Хоча у Міністерстві економіки запевняють, що можуть розширювати свій податковий список для авто на запит Державної податкової служби.
«Перелік легкових автомобілів, що підлягають оподаткуванню транспортним податком у 2024 році, до кінця року буде розширено», — заявили Мінфіну в Мінекономіки.
Скільки сплатили транспортного податку в бюджет країни
У 2023 році податкові органи відразу в 5,5 разів збільшили кількість виписаних повідомлень за транспортним податком — із 1,4 тис. до 7,5 тис. штук.
До великої війни (на 2021 рік) в Україні було офіційно зареєстровано 10,2 млн транспортних засобів, із яких 8,8 млн — легкові автомобілі. За такої загальної чисельності та 7,5 тис. податкових повідомлень-рішень за 2023 рік зрозуміло, що транспортний податок нараховує менш ніж на відсоток зареєстрованих у країні легковиків — точніше 0,09%.
Фактичні ж збори за ним хоча й помітно зросли (у 2023 році відразу на 55% — до 160,5 млн грн), проте, поступаються показникам до повномасштабного вторгнення.
ДПС надала таку динаміку надходжень з транспортного податку:
- 1 січня 2024 року — 160,5 млн грн;
- 1 січня 2023 року — 103,5 млн грн;
- 1 січня 2022 року — 158,4 млн грн;
- 1 січня 2021 року — 202,8 млн грн;
- 1 січня 2020 року — 270 млн грн.
Бізнес активніше за населення сплачував податок на розкіш у 2020 році, а також у 2021-му, та у 2022-му. Причому на початку повномасштабного вторгнення (у 2022 році) платежі від приватних власників скоротилися майже в 6 разів — до п'ятирічного мінімуму — зі 151,1 млн грн до 27,2 млн грн. Але минулого року (як і у 2019-му) фізособи сплатили більше за підприємства — 86,4 млн грн проти 74,1 млн грн.
Водночас Державна податкова служба повідомила, що у 2023 році 2 496 юросіб подали податкові декларації з транспортного податку, а фізособам надіслано за ним 6 803 повідомлень-рішень.
Якщо говорити про населення, то найбільше податкових рішень з податку на розкіш надіслано жителям Києва (1 848), а топ платників має такий вигляд:
- м. Київ — 1 848;
- Дніпропетровська область — 988;
- Харківська область — 503;
- Одеська область — 426;
- Київська область — 370;
- Львівська область — 275;
- Вінницька область — 218.
Найменше податкових рішень надійшло автовласникам до Луганської (15), Херсонської (46), Чернівецької (46), Житомирської (91) та Тернопільської областей (99).
Як позиваються і стягують податок
Далеко не всі власники дорогих машин погоджуються сплачувати з них податки та заперечують податкові повідомлення-рішення в суді. Автовласники позиваються до податківців найчастіше через те, що їхні марки авто відсутні в списках Мінекономіки, або через некоректне застосування критеріїв, наприклад, за обсягом двигунів.
«До 2022 року у своїх списках автомобілів Міністерство економіки вказувало обсяг двигуна, округляючи цифру. Деякі платники податків користувалися цим та оскаржували податкові повідомлення-рішення ДПС на підставі того факту, що їхній автомобіль не був у списку. Прикладом є справа 2020 року, де власник Audi Q7 виграв суд у податківців. Він аргументував неправомірність винесеного податкового повідомлення-рішення тим, що об'єм двигуна його авто не 3, а 2,995 літра, і на цьому аргументі зміг відбитися від податку», — розповів Василь Андрусяк.
Щоправда, він також уточнив, що суди можуть виносити протилежні рішення в однакових ситуаціях, єдиної судової практики немає.
У спорах із платниками податків у ДПС негативна судова практика. Вони частіше програвали (ніж вигравали) суперечки як до великої війни, так і після її початку. Це доводить перспективність спорів із податковими органами, коли ті перевищують свої повноваження або припускаються помилок.
При цьому юристи пояснили: коли фіскали не зустрічають спротиву, активно працюють над стягненням податкових боргів.
Тож, незгодним із нарахуваннями за податком на розкіш юристи радять переносити спір до суду, а не чекати на нарахування штрафів та примусове стягнення заборгованості.