За весь час Росія встигла викрасти та вивезти з України велику кількість музейних експонатів, цінностей та творів мистецтва. Зокрема така доля очікувала одну з двох рельєфних плит які зняли із зовнішньої стіни собору Михайлівського Золотоверхого монастиря.
Далі "Апостроф", посилаючись на матеріал "Локальної історії", покаже кадри цих плит.
На фото зображена шиферна плита із зображенням святих вершників — св. Димитрія та св. Нестора. Плита датується другою половиною ХІ - початком ХІІ ст.
Відомо, що з 1938 року її та ще декілька експонатів незаконно утримують у Третьяковській галереї в Москві. Тоді експонати взяли на виставку, присвячену 750-літтю "Слову о полку Ігоревім". Серед цінностей були кілька мозаїчних зображень та ця сама рельєфна плита. Вона є однією з двох, які зняли із зовнішньої стіни собору Михайлівського Золотоверхого монастиря незадовго до того, як його підірвали 1936 року. До передачі твори мистецтва зберігали в колекції Київського державного музею українського мистецтва.
Зауважимо, що Росія так і не повернула ці експонати назад.
Вчені припускають, що рельєфи з Михайлівського Золотоверхого монастиря, представляючи симетричні фігури двох озброєних на конях воїнів, які перемагають своїх ворогів, є посвятою небесним заступникам, які охороняли київських князів.
На одній з плит викарбувані святі Георгій Переможець та Феодор Стратилат, тоді як на іншій — святі Нестор і Димитрій Солунські.
Науковці й досі не дійшли консенсусу про те, в яких храмах вони спочатку мали бути встановлені. Існує гіпотеза, що вони були призначені для первісної церкви монастирського ансамблю — собору святого Дмитрія, зведеного за наказом князя Ізяслава-Дмитрія (між 1060 і 1062 роками).
Шиферні плити представляють сюжетні роботи, на яких відтворено сцени битв воїнів. Існує припущення, що в Києві X—XI століть розвивалася місцева традиція, яка брала за взірець рельєфні твори візантійського мистецтва, однак віддавала перевагу іншому матеріалу, а саме дереву та місцевим кам'яним матеріалам.
На цьому фото можемо спостерігати зображення святих вершників – св. Георгія та св. Феодора. Плита також датується другою половиною ХІ - початком ХІІ ст.
Відомо, що ця плита, на якому з аналогічним композиційним рішенням зображено святих Георгія Переможця і Федора Стратилата, що симетрично перемагають зміїв, залишилась у Києві.