Навіщо потрібен WhatsApp, якщо є SMS
У 2009 році, коли створювався месенджер для смартфонів, короткі повідомлення не мали альтернатив. Сьогодні ж дедалі частіше постає запитання: хто все ще розсилає «есемески» при наявності WhatsApp?
Спочатку все було дуже добре. Технологія, що дозволяє здійснювати приймання й пересилання коротких текстових повідомлень за допомогою стільникового телефона, стала доступна в середині 90-х. У 2012 році вона досягла піка своєї популярності – 59 мільярдів повідомлень відправили тільки в Німеччині. Відтоді тенденція пішла на спад: менше 38 млрд повідомлень у 2013 році, у 2014-му – лише 22,5 млрд. Згідно з дослідженням, проведеним консалтинговою фірмою Dialog Consult, у 2015-му кількість відправлених SMS склала лише чверть від обсягів 2012 року .
Конкуренти SMS
Зате тепер щодня одні лише німці відправляють майже 700 мільйонів повідомлень через WhatsApp. І це не єдиний конкурент сервісу коротких повідомлень. Найбільша у світі соціальна мережа Facebook, якій з 2014 року належить і WhatsApp, як ще одну альтернативу пропонує Facebook Messenger. Уже зараз цей додаток здатний виконувати найрізноманітніші функції – від оплати замовлень до виклику таксі. На початку 2016 року Facebook Messenger користувалися 800 мільйонів осіб у всьому світу.
Участь у цій гонці бере й Apple. Її альтернатива текстовим повідомленням через телефонний зв'язок – iMessage – запрацювала у 2011 році на iPhone, iPad і комп'ютерах Mac.
У 2012 році в Швейцарії на світ з'явилася Threema. Ця служба робить ставку на конфіденційність, запевняючи, що її спосіб шифрування повідомлень надійно захищає комунікацію від сторонніх. Після викриттів Едвардом Сноуденом діяльності спецслужб в інтернеті у Threema й інших подібних месенджерів зросла кількість шанувальників.
У Китаї, де західні служби обміну миттєвими повідомленнями часто заблоковані, набули поширення місцеві альтернативи SMS. Кількість користувачів сервісу WeChat, який створив концерн Tencent, нещодавно досягла 650 мільйонів – приріст на 39% протягом тільки одного року.
Хто відправляє SMS сьогодні
«Хто сьогодні відправляє зі свого мобільного телефона повідомлення або фотографію, використовує, як правило, інтернет», – каже Бернгард Роледер, генеральний директор Федерального об'єднання інформаційних, телекомунікаційних та комп'ютерних технологій BITKOM. Але повністю SMS месенджери навіть у середньостроковій перспективі, за його словами, все-таки не витіснять.
Текстові повідомлення відправляють зі своїх стільникових телефонів насамперед літні люди, а також ті, хто просто звик їх писати, пояснює редактор комп'ютерного журналу c't Даніель Бергер. Крім того, SMS використовують багато фірм: з їхньою допомогою авіалінії і банки відправляють пасажирам посадочні талони й одноразові паролі, залізничні компанії інформують про затримки поїздів, а служби розсилок – про терміни доставки посилок.
Проте заробити на SMS, як раніше, оператори стільникового зв'язку більше не можуть. За даними Dialog Consult, якщо у 2009 році дохід від текстових повідомлень становив 11% обороту мобільних операторів, то в 2014-му – усього близько п'яти.
WhatsApp для бізнесу
Безплатний сервіс WhatsApp, між тим, планують впровадити й у сфері бізнесу, де досі перевагу поки що віддають SMS. «Якщо згадати, як це було із SMS, то метою було налагодити два канали комунікації – між людьми, а також між компаніями і людьми, – каже співзасновник WhatsApp Ян Кум. – Перше завдання ми виконали, але вважаємо, що і з другим теж можемо досягти успіху».
Даніель Бергер теж бачить потенціал для зростання: «Я вважаю, що WhatsApp і Facebook Messenger будуть перетворюватися на платформи, що пропонують найрізноманітніші послуги, наприклад, замовлення столика в ресторані». Крім того, WhatsApp буде надійніше шифрувати комунікацію по своїм каналах, збільшуючи свої шанси стати посередником у спілкуванні між компаніями та їхніми клієнтами.
В Індії, повідомив Ян Кум у січні на конференції в Мюнхені, уже є фірма, яка приймає замовлення на сендвічі через WhatsApp. Інший малий бізнес продає шоколад через його платформу. Месенджер активно розвиває інструменти та пропозиції, які допоможуть компаніям різного роду ефективно спілкуватися з клієнтами.
Поки ж перевага SMS в тому, що вони працюють на будь-якому телефоні і без доступу до Мережі. Але рано чи пізно до мобільного інтернету підключиться весь світ. Тоді й ця перевага зникне.