Незважаючи на блокаду польсько-українського кордону, що триває, проблем із забезпеченням України бензинами та дизельним паливом немає.
Доказом цього стало те, що минулого тижня окремі мережі АЗС почали знижувати ціни. За оцінкою Куюна, цей процес триватиме. «Нам допомогло те, що ціна на світовому ринку на нафту та нафтопродукти суттєво зменшилася, відповідно закупівельні ціни теж знижуються. Тому в опті ми вже бачимо досить суттєве зниження ціни, і зараз цей процес поширився на роздріб», – пояснив він.
Блокування кордону з Польщею вже сильно позначилося на ринку зрідженого автогазу (LPG), оскільки 30% його імпорту в Україну надходить автотранспортом саме через цю ділянку кордону.
За словами Куюна, «дуже важко замістити такий обсяг швидко, тому виник дефіцит на внутрішньому ринку. І через це зростають ціни, що протягом останнього місяця зросли з 27 до 35 грн/л, тобто майже на 30%.
Трейдери намагаються якнайбільше продукту передати на залізницю, намагаються знайти нові маршрути, щоб постачати автогаз через Словаччину та Румунію. «Ми бачимо, що йдуть переговори з хорватами, із сербами, але швидко замістити такий обсяг важко, тому процес затягнувся, – пояснив експерт. – Потрібно ще кілька тижнів, щоб забезпечити ринок достатнім обсягом зрідженого газу, після чого ціна має почати знижуватися».
За даними компанії «Нафторинок», на 20 листопада блокування польського кордону скоротило імпорт зрідженого газу менше, ніж інших видів палива. Середньодобова кількість автоцистерн, які перетнули кордон з бензинами, скоротилася на 50,2%, з дизпаливом – на 46,2%, з LPG – на 36,9%. Проте саме ціни на газ зросли більше за інших і не поспішають знижуватися. Загальний середньодобовий імпорт газу всіма видами транспорту та на всіх кордонах знизився на 9,7%, до 2,4 тис. т на добу, порівняно з жовтнем 2023 року.